Onderzoek · De productie en consumptie van datavisualisaties
Informatievisualisaties zijn overal om ons heen. Dit kan gaan om kaarten, grafieken, tijdslijnen, maar ook schema’s, netwerken en animaties. We hoeven de krant maar open te slaan of een online nieuws site te bekijken en we komen in aanraking met deze grafische verbeeldingen van informatie. De vraag naar informatievisualisaties in de journalistiek neemt toe. Daarom heeft het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie twee grote onderzoeksprojecten op het gebied van informatievisualisatie opgezet en uitgevoerd.
Every Picture Tells a Story is een onderzoek dat zich richtte op het productieproces van informatievisualisaties. Daarvoor hebben wij het gehele productieproces van opdrachtgever tot eindproduct geanalyseerd bij drie verschillende opdrachten. We hebben daarvoor verschillende vergaderingen en bijeenkomsten bijgewoond, documenten bestudeerd en interviews gehouden.
Om meer inzicht te krijgen hoe de lezers de visualisaties ervaart is er gebruik gemaakt van een combinatie van eye-tracking onderzoek, focusgroepen en surveys onder de lezers van NRC Handelsblad, het Financieele Dagblad en NU.nl.
Publicaties
Journalism Studies - When does an infographic say more than a thousand words? Audience evaluations of news visualisations
Digital Journalism - Visualizing news: make it work
The journal of media innovations - Working with or next to each other? Boundary crossing in the field of information visualization
Over Journalismlab
©2021 journalismlab | made by sterk.agency
Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.