Onderzoek toont aan: krant goedkoper dan onsje belegen

Wat kost een krant? Die €350 voor een abonnement lijkt veel – daar kan je zes Billy boekenkasten voor kopen. Een los nummer kost door de week €1,50 à 2,00 (een Febo-kroket) en in het weekend rond de €3 (een half pakje Marlboro). Maar wat krijg je daarvoor?

Een groep onderzoekers heeft een eind willen maken aan deze discussie. Hun bevindingen worden gepubliceerd in The South Patagonian Journal of Peculiar Science. Voor J•lab gaven de onderzoekers alvast een inkijkje in hun bevindingen (klikken op grafieken levert grote versie op).

Hoe is het onderzoek begonnen? 

prijs“Eerst hebben we een gewogen a-selecte ad random gekwalificeerde steekproef van vijf kranten getrokken uit de totale populatie: De Telegraaf, de Volkskrant, NRC Handelsblad, Het Parool en het Noordhollands Dagblad (editie Dagblad Zaanstreek). Na literatuuronderzoek hebben we de zaterdageditiie gekozen – die wordt het best gelezen en het meest verkocht. Vervolgens hebben we prijs vastgesteld. Na 4 maanden hadden we dus de eerste resultaten. NRC Handelsblad is de duurste: €3,50; De Telegraaf de goedkoopste: €2,70; een verschil van 22.86%.”

Dat is niet echt baanbrekend: de prijs staat er toch gewoon op?

paginas“Ja dat kregen we ook na een paar weken in de gaten, maar vervolgens namen we een grote stap door pagina’s te gaan tellen. En wat bleek? De NRC was ook nog eens de dikste met 180 pagina’s; op de voet gevolgd door de Volkskrant met 176. Het Noordhollands Dagblad telde slechts 94 pagina’s.”

Maar dat kan je toch niet vergelijken. Bij de Volkskrant is bijna de helft magazine, dat zijn veel kleinere pagina’s. De Telegraaf is in broadsheet: die pagina’s zijn twee maal zo groot. Noordhollands Dagblad heeft geen magazine, daar is alles tabloid formaat.


gram“Precies, en daarom hebben we in ons lab een innovatieve oplossing gevonden. We hebben de kranten stuk voor stuk gewogen, met behulp van precisie-apparatuur in een stofvrije ruimte. En wat bleek? NRC Handelsblad was ook de zwaarste! Ruim een pond, De Telgraaf was tweede; Parool en NHD bungelen onderaan.”

 Krantenwegen? Is dat innovatief?

euros

“Ho ho. Dat is nog niet alles. Ons pièce de résistance is de uiteindelijke analyse waarbij we met behulp van de statistische software SPSS vastgesteld hebben wat de relatie tussen prijs, gewicht en aantal pagina’s is. De Telegraaf kwam met €0,0058 per gram krant als beste uit de test. Maar kranten ontlopen elkaar nauwelijks. Afgerond kosten alle kranten 1 cent per gram. Per pagina ben je het beste uit bij de Volkskrant: 1.7 cent per pagina. NHD relatief duur: bijna 3 cent per pagina.”

Indrukwekkend. Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Ten eerste gaan we onze bevindingen aan NDP Nieuwsmedia aanbieden, de slogan: ‘Een onsje krant kost minder dan een onsje belegen‘ lijkt ons beter dan die suffe lege pagina’s die ze nu laten zien. We gaan ook Europese subsidie aanvragen. Onze aanvraag voor dit project bij het Stimuleringsfonds werd afgewezen omdat het niet innovatief genoeg was. Ze zullen nu wel anders piepen. We gaan in heel Europa aan de slag. Krantenwegen gaat het helemaal maken.”

UPDATE – hoe lang wordt een krant gelezen, en wat kost het dan per minuut?

“Volkskrant en NRC worden in het weekend bijna een uur gelezen, de andere titels minder dan drie kwartier. Per minuut is de Volkskrant de beste koop (minder dan 5 cent per minuut), de andere titels zitten rond de 6 à 7 cent per minuut leesplezier. Als je het terug gaat rekenen naar een ‘uurprijs’ kost het lezen van de Volkskrant €3,17 – NHD komt op €4,42. Dat zijn tarieven net boven wat je bij Albert Heijn als vakkenvuller verdient.”

minuten  gram_prijs_minuut

 

 

 

Auteurs

4 comments

  • ‘t Is maar een idee, maar naast kranten wegen zou een peiling naar de kwaliteit van een krant ook een licht kunnen werpen op customer value?

  • Dat is wel erg innovatief…
    Maar serieus: kwantiteit kan ook een indicatie zijn van kwaliteit, hoeveel nieuws je krijgt. In feite wordt kwaliteit vooral bepaald door de lezer die de krant al dan niet koopt/leest. Maar je zou ook aan een soort citatie-index kunnen denken: hoevaak komen berichten in anderen media, in kamervragen, op sociale media voor. Of aan het meten van het aantal originele berichten (is ook al eens gebeurd in UK en NL bijvoorbeeld).

  • Tanja van Bergen

    @Piet, zat je je een beetje te vervelen in je herfstvakantie? 😉

  • @Tanja
    Aanvankelijk wel. Maar al snel werd ik door met onderwerp gegrepen. Het is geen Nobelprijs, maar minimaal onderhoudend hoop ik?