Ik kwam een volle zaal binnen waarin jong en oud waren afgekomen op de oproep van nu.nl om mee te denken en bouwen aan journalistieke innovatie.
Het programma begon met een schets over nieuwe technologieën en innovatie in de media van Alexander Pleijter, lector Journalistiek & Innovatie aan de hogeschool Fontys. Vervolgens vertelde Sander Stallinga, uitgever van o.a. nu.nl over het succes van nu.nl en bombardeerde hij ons met veel cijfers en succesvolle projecten.
Maar het echte nieuws kwam van Joris van Heukelom van Maker Street die het programma van nulab lanceerde. Geen product, geen dienst, geen nieuw platform. Nee, het is er allemaal nog niet. Nulab is een incubator programma om tot een succesvolle journalistieke innovatie te komen voor nu.nl. Gezamenlijk voor diegene die zich geroepen voelen, die ideeën hebben, die de commitment aan willen gaan om in drie maanden tijd aan de slag te gaan in een ondernemende, innovatieve en vooral inspirerende omgeving.
Het programma bestaat uit drie onderdelen: de kick-off die vanmiddag plaatsvond, 5 webinars waar men virtueel uitleg krijgt over innovaties en start-ups en ideeën uitwisselt en tot slot een vierdaagse bootcamp in januari. Daar wordt een aantal ideeën uitgewerkt tot prototypes.
Er is wel een aantal kernwaarden die mee moeten worden genomen bij de uitwerking van ideeën: Nu.nl is op zoek naar innovatie op het gebied van bundeling, distributie en productie. De gebruiker moet centraal staan en bij de innovaties moet “meer en sneller” ook voorop staan. Frappant genoeg kwam het woord journalistieke kwaliteit er niet in voor.
Voor diegene die de uitdaging aan willen gaan en iets willen en kunnen betekenen voor innovatief journalistiek Nederland, doe mee!
De presentaties van de sprekers zijn te bekijken.