Nu.nl gaat omgekeerd crowdsourcen

Crowdsourcen is hip in de journalistiek, maar bij nu.nl gaan ze dat omkeren: niet het publiek vragen maar het publiek laten vragen via Goeievraag.nl. Deze dienst bestond al, maar met deze partnership zal het verkeer wel toenemen.

Goeie Vraag heeft op dit moment 170.000 gebruikers die met elkaar goed waren voor 330.000 vragen en 1.100.000 antwoorden. Inloggen is verplicht om gebruik te kunnen maken van de dienst.

Wat soort vragen kunnen gesteld worden? Nu.nl:  “Als een alcoholverslaafde een celstraf krijgt, moet hij dan cold-turkey afkicken? Als de Europese Commissie een miljardenboete oplegt, waar gaat dat geld dan naartoe? Hoe vraag je politiek asiel aan?”

Het is mogelijk dat deze vragen en antwoorden ook nieuws opleveren: “Wie weet brengt het de redactie van NU.nl op ideeën voor nieuwe verhalen” aldus nu.nl.

Bij nujij.nl verschijnt vanaf nu standaard het Goeie Vraag logo met een zoekvenster waar de vraag gesteld kan worden.

 

Auteurs

2 comments

  • Nu ik voor mijn onderzoek zo diep in de theorie en praktijk van het crowdsourcen ben gedoken vraag ik me af of het wel omgekeerde crowdsourcen is Piet! Want is het stellen van vragen ook niet een soort van crowdsourcen (de crowd vragen laten bedenken)?
    Ik ben benieuwd naar je argumenten!

  • Het ia een Dorste-effect: vragen om vragen te stellen, maar bij ‘klassiek’ crowdsourcen gaan we uit van de “wisdom of the crowd”, hier weet iemand van de crowd het antwoord mischien op een “question of the crowd”. Als het journalistiek interessant is, wil nu.nl er wel wat mee doen. Anders crowsourcen dus, maar dat levert een minder mooie kop op.