NRC Reader: de non-krant app

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Het mooiste van de NRC Reader is de two-gear-swipe-experience. Wie door een verhaal gaat, ziet de tekst sneller verschuiven dan de foto waardoor ze over elkaar schuiven. Cool.

Je bent trouwens lekker snel uitgeswiped, want na acht artikelen is de krant (sorry, de Reader) op. Dat is wat je maximaal in een kwartiertje aankan volgens NRC. Die stukken zijn allemaal uit de krant van vandaag, dus geen nieuwe content. Zelfs geen exra foto’s voor zover ik kon zien. Ik zou de app hb•next noemen.

App
De app – die verder niks op een krant lijkt – wordt net als de krant trouwens ook niet ververst. Na een kwartier ben je klaar voor die dag, je hoeft niet bang te zijn dat er ergens midden in de nacht een update verschijnt die je niet ziet.

Niks krant dus. De layout van de voorpagina lijkt nog het meest op een groot uitgevallen Nokia Windows gsm: grote rechthoekige blokken. Een verder een eenvoudige navigate zonder toeters en bellen.

Cap
Je kan een bladwijzer aanbrengen, kiezen uit twee lettergroottes en artikelen delen. Niet-abo’s moeten inloggen met Facebook-account om een artikel dat via FB of Twitter gedeeld wordt te kunnen lezen. Ze krijgen een ‘cap’ van vijf artikelen per maand. Een directe registratie via NRC is in ontwikkeling.

De Reader is eerste week gratis, daarna kan je via nrc.nl/reader of de App Store een weekabonnement (1,79 euro) of een maandabo (4,49 euro) nemen. De abo wordt stilzwijgend verlengd, maar stopzetten is eenvoudig (via instellingen links boven op de beginpagina).

By the way: ook op zondag is er een editie!

Tevreden
Volgens NRC’s Ward Wijndelts (@wijndelts) is het “nog te vroeg om concrete uitspraken te doen, een paar dagen na launch [over het aantal downloads], maar we zijn tevreden.”

Incidenteel zal er reclame in de app komen, “advertorials” volgens ontwikkelaar Jelle Prins die samen met Thijs Niks nu ook bezig zich met een iPhone app.

 

 

Vergeleken met de forse abo-prijs van NRC Handelsblad (370 euro op papier, 258 euro digitaal) is dat weinig (55 euro). Kennelijk heeft de wil tot innovatie het gewonnen van de angst voor kannabalisatie. Dat lijkt mij de juiste strategie. Niet bang zijn dat mensen de krant inruilen voor de app, maar hopen dat de app nieuwe lezers trekt.

Slim
Behalve het coole swipen is de rust een echte winst: je hebt niet het gevoel dat je wat mist (die zeven à acht artikelen heb je zo gelezen) terwijl het ontbreken van updates eigenlijk wel slim is.

Waar ik niet zo blij mee ben is het gebruik van een nogal saaie tekst layout, vaak zonder tussenkoppen, een beetje extra redactie op de tekst (en wat extra foto’s) zouden de zaak wat oppimpen.

Ping
Het grootste probleem van deze (en elke andere) app is de concurrentie. Die krant valt onvermijdelijk op de mat. De app staat naast 50 andere apps op mijn scherm en concurreert met Angry Birds, Mail, Facebook, Twitter, iTunes en tientallen andere toepassingen.

Eigenlijk zou ik elke dag een Reader-pingetje (een brievenbusklepper-geluid?) moeten krijgen als er weer een nieuwe editie is.

UPDATE 16 FEB.: De informatie over foto’s, lettergrootte, originele content en notiticaties zijn aangevuld en verbeterd in de onderstaande comments.

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.