Non-infografiek

Je zou ze non-infografieken kunnen noemen. Grafieken waar je lang naar kunt kijken, maar die je niets wijzer maken. Vandaag ( 3 november) weer een mooi voorbeeld in NRC Weekend. In de bijlage Wetenschap staat onder de kop ‘Groei promoties’ een bericht over het toenemend aantal promoties in de VS. De bijgaande grafiek zou dat moeten illustreren.

Meer of minder

De eerste zin van het bericht luidt: ‘Duizenden Amerikaanse studenten ontvangen jaarlijks een doctorstitel, en het worden er elk jaar meer.’ Dan kijk je naar de grafiek en zie je dat het aantal gepromoveerden in het eerste en het laatste jaar van de getoonde periode daalt.

Volgende zin: ‘Vooral de ‘harde wetenschap’ is in trek: vergeleken met 2000, studeerden er in de VS in 2010 7.200 meer levenswetenschappers, natuurwetenschappers en ingenieurs af.’ Meer dan wat? vraag je je af. Dan kijk je naar het plaatje en zie je daar ook nog 4 andere categorieën staan. Bijna even groot als de genoemde groep. De grafiek informeert je niet over wat er wordt bedoeld met de populariteit van de harde wetenschap.

Stapelen

Buiten dat maakt de grafiek je ook weinig wijzer over de genoemde cijfers. Door de aantallen promovendi te stapelen is moeilijk te zien om hoeveel studenten per studierichting het gaat. Kortom een grafiek die niets toevoegt aan het bericht, en nog moeilijk is te lezen is ook. Een non-infografiek dus.

Een plaatje dat minder zegt dan honderd woorden

Auteurs

2 comments

  • Mbt. aantal gepromoveerden in Technische wetenschappen + Natuurwetenschappen + Levenswetenschappen:

    In 2000: 20.000
    In 2010: 27.200

    Verschil = 7.200

    Mbt stapelen:
    Artikel richt zich op totaal aantal promoties, dus is stapelen niet onlogisch. Totaal aantal promoties is goed af te lezen:

    In 2000: ongeveer 42.000
    In 2010: ongeveer 47.000

    Verschil = 5000

  • Het probleem is dat de grafiek laat zien dat de tekst niet klopt. Er staat dat vooral de ‘harde wetenschap’ in trek is. Uit het plaatje blijkt dat het aantal promoties in alle takken van wetenschap toeneemt. Niet beduidend meer in het ene dan in het andere vak.

    Het stapelen zorgt wel voor een mooi gekleurd plaatje, maar voegt geen informatie toe. Als je wilt laten zien dat het aantal promoties toeneemt volstaat één golvend lijntje. Maar dat oogt natuurlijk niet.