Nieuwsoverzicht van het afgelopen jaar

Binnenland

 

Hyperlocal Academy gaat de regiojournalistiek versterken

12 februari 2014

http://www.persinnovatie.nl/14960/nl/hyperlocal-academy-gaat-de-regiojournalistiek

The Hyperlocal Acadamy is een nieuw initiatief om lokale nieuwssites te ondersteunen. Op de site kunnen journalisten ervaring en kennis delen. Dit is handig omdat ze vaak tegen soortgelijke problemen aanlopen. The Hyperlocal Acadamy krijgt financiële steun van Het Stimuleringsfonds van de Pers via de persinnovatie regeling. Het project krijgt 27,500 euro en heeft een looptijd van voorlopig een jaar. De bijeenkomsten worden tegen een kleine vergoeding aangeboden door Hogeschool Utrecht.

 

Honderden journalisten ontslagen via een conference call

30 januari 2014 – Feed Bek

http://www.feedbek.nl/2014/01/honderden-journalisten-ontslagen-via-een-conference-call/

Op een conference call van Patch.com zijn honderden journalisten ontslagen. De hyperlocal die eerder was overgenomen door Hale Global ontslaat zo het merendeel van zijn werknemers. De site heeft al jaren veel problemen en de nieuwe eigenaar laat er geen gras over groeien. In het transcript van de conference call staat onder andere dat dit vandaag de laatste dag van de werknemers is.

 

Ja! Eindhoven Dichtbij heeft een eigen hyperlokaal broodje

17 december 2013 – Dichtbij.nl

http://www.dichtbij.nl/eindhoven/eten-en-drinken/artikel/3274075/ja-eindhoven-dichtbij-heeft-een-eigen-hyperlokaal-broodje.aspx

Dichtbij Eindhoven en broodzaak Brood2day hebben een hyperlokaal broodje samengesteld. Het broodje is gemaakt van regionale ingrediënten, zoals biologische ham van De Blije Big uit Eindhoven. Dichtbij geeft aan erg blij te zijn met hun nieuwe broodje.

 

Social media trends voor 2014

14 december 2013 – Action this day

http://www.actionthisday.nl/blog/18/social-media-trends-voor-2014

6 voorspelling voor social media trends in 2014 waarvan hyperlocal nieuws er een van is. Door data die verzamelt wordt door onder andere onze mobiele telefoon kunnen consumenten op de hoogte worden gehouden van lokaal nieuws. De voorspelling van de schrijver is dat dit soort apps in 2014 een vlucht gaan nemen.

 

Hyperlocal in Nederland – De nieuwe nieuws-websites in de praktijk

2 december 2013 – converging media

http://www.convergingmedia.eu/hyperlocal-in-nederland-%E2%80%93-de-nieuwe-nieuws-websites-in-de-praktijk/

Een blog over Nieuwslokaal. Hierin wordt het onderzoek beschreven en het doel om tot een levendiger lokale democratie te komen met meer betrokkenheid bij de burgers. Verder staat er dat Nieuwslokaal is bedoeld voor mensen die werken in de lokale journalistiek of gewoon geïnteresseerd zijn in de vooruitgang van de lokale journalistiek.

 

Nieuwsconcurrent Hyperlocal in kaart gebracht

12 november 2013 – clicknl

http://www.clicknl.nl/media-ict/2013/11/12/nieuwsconcurrent-hyperlocal-in-kaart-gebracht/

Een artikel aan de hand van het onderzoek van de Hogeschool Utrecht van Marco van Kerkhoven en Piet Bakker. Het vertelt vooral wat hyperlocals zijn en wat het betekend voor de journalisten. Volgens Marco houdt het in dat journalisten marktgerichter moeten gaan denken. Als medium moet je bereidt zijn je werkwijzen helemaal om te gooien als de markt daarom vraagt. Journalisten moeten niet vergeten dat nieuws ook een commercieel product is. Maar ze moeten tegelijkertijd hun waarden en normen zien te behouden. Dat doen hyperlocals nu beter dan lokale media en dat verklaart ook hun succes.

 

Wegener ziet teken van herstel in advertenties

7 november 2013 – de Telegraaf

Origineel persbericht: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:9KA2L-vqs5kJ:www.wegener.nl/nieuws/pers/2011/16032011.html+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Interview met Susan Duinhoven van Wegener waarin ze vertelt dat Wegener zijn advertentie-inkomsten weer ziet stijgen. Ze vertelt in het kort dat hyperlocal de nieuwe trend is en dan kranten niet alleen maar kranten moeten zijn maar een nieuwsorganisatie moeten worden. Haar ideaalbeeld is dat de mensen zich lid voelen van de gemeenschap. Ze stelt dat regionieuws steeds belangrijker wordt.

 

#IpLingo

26 september 2013 – Edwin Mijnsbergen

http://www.edwinmijnsbergen.nl/2013/09/iplingo-hyperlokaal.html

Een satirische blog over het woord hyperlocal. Wat volgens de blogger nergens op slaat omdat dingen zich niet ‘plaatselijker dan plaatslijk’ kunnen afspelen. Hij vindt dat het erop lijkt dat het gebruik van het voorvoegsel ‘hyper’ een hype is, die de grens van het betekenisvolle te boven is gegaan.

 

Glocaal

25 september 2013 – de Groene Amsterdammer

http://www.groene.nl/artikel/glocaal

De populariteit van hyperlokaal nieuws wordt verklaard door middel van de globalisering. Omdat het nieuws zich op steeds grotere vlakken afspeelt krijgt de burger meer hang naar regionaal nieuws. Burgers zoeken houvast in een zo klein en overzichtelijk mogelijke openbaarheid: hun buurt. Weinig landen zijn zo internationaal georiënteerd als Nederland en daarom zouden hyperlocals hier in theorie verder zijn dan in andere landen.

 

Wie waakt in een dorp zonder regiokrant?

6 september – Trouw

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3504865/2013/09/06/Wie-waakt-in-een-dorp-zonder-regiokrant.dhtml

Artikel over de oprichting van hyperlocal Culemborgnieuws.nu. AD verslaggever Ad Moerman wil weer een luis in de pels zijn van lokale bestuurders en hij wil burgers informeren over wat er in de gemeente gebeurt. De site heeft ongeveer 2000 views per artikel. Ad Moerman wil de site draaiende houden door middel van vrijwilligers en hij wil van de burgers ook een vrijwillige bijdrage vragen. Volgens Piet Bakker aan de Hogeschool Utrecht zijn er zo’n 350 van dit soort sites.

 

In de lokale politiek ontbreekt de verslaggever

5 september – de Volkskrant

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3504014/2013/09/05/In-de-lokale-politiek-ontbreekt-de-verslaggever.dhtml

In kleine gemeenten wordt de lokale politiek bijna niet meer verslagen door journalisten. Het gaat vooral om gemeenten die kleiner zijn dan 50.000 inwoners. In de provincie Zuid-Holland is de verslaggeving het minst. Dit blijkt uit onderzoek van Het Stimuleringsfonds van de Pers. Als gevolg door de forse bezuinigingen bij kranten is het steeds moeilijker geworden om regionaal nieuws te verslaan. Deze rol wordt langzaam overgenomen door hyperlocals, alleen deze hebben het financieel moeilijk. Onderzoek toont aan dat juist deze lokale nieuwssites zich vooral bezighouden met lokale politiek. Het Stimuleringsfonds van de Pers zegt zich zorgen te maken over de verschraling van het nieuws en doet zijn best om oplossingen te vinden.

 

De lokale waakhond verliest zijn tanden, kleine nieuwssites zijn geen alternatief

4 september – NRC

http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2013/september/04/de-lokale-waakhond-verliest-zijn-tanden-kleine-nieuwssites-1289691

Delft voelt zich op het gebied van vooral politiek nieuws verwaarloosd door de lokale krant. De stad is echter niet de enige die verwaarloosd wordt. Uit onderzoek van het Stimuleringsfonds van de Pers blijkt dat bij gemeenten kleiner dan 50.000 inwoners politiek nieuws vrijwel ontbreek. Per gemeente verschenen gemiddeld 58 berichten per week online. Vooral kort nieuws over cultuur, veiligheid en sport. Tien van de 58 korte nieuwtjes gaat over lokaal beleid. Hyperlocals kunnen volgens Piet Bakker en Marco van Kerkhoven nauwelijks het gat dichten dat de media laten vallen. Hier gaat het overigens ineens over 125 hyperlocal sites in Nederland. Dichtbij.nl is de grootste hyperlocal en gaat binnenkort samenwerken met de Telegraaf Media Groep.

 

Zeeuwse regionale media beter dan Friese

4 september 2013 – Reformatorisch Dagblad

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/zeeuwse_regionale_media_beter_dan_friese_1_765897

De Zeeuwse regionale pers doet het veel beter dan de Friese, ondanks dat er veel meer Friese nieuwskanalen zijn. Tot deze conclusie kwam Irene Costera Meijer, hoogleraar journalistiek aan de Vrije Universiteit. Gisteren in Den Haag presenteerde ze drie onderzoeken naar de toekomst van regiojournalistiek. De Zeeuwse media blijken een beter bereik te hebben.Volgens de onderzoekster hebben regionale media de toekomst. Piet Bakker van Hogeschool Utrecht steunt haar bewering. Hij beweert dat hyperlocals een belangrijke rol zouden kunnen spelen als waakhonden van de journalistiek. Alleen nu is dat nog niet zover, want veel sites plaatsen vooral nieuws over misdaad en verenigingen. Momenteel volgen vooral de regionale media de lokale politiek nog kritisch. Al is die ook aan het verschralen.

 

Minder lokale media controleren lokale politiek

4 september – Jeroen Mick

http://www.jeroenmirck.nl/2013/09/minder-lokale-media-controleren-lokale-politiek/#more-10840

In kleine gemeenten wordt de politiek nog nauwelijks gevolgd door de journalistiek. Wegens gebrek aan geld laten de media kleine regio’s vallen. In gemeenten kleiner dan 50.000 inwoners ontbreekt nieuws over lokaal beleid bijna volledig, maar ook in grotere gemeenten hebben ‘hyperlocals’ het vaak lastig door de crisis. In een interview met Piet Bakker wordt verteld dat hyperlocals het vooral financieel heel moeilijk hebben en dat een gebrek aan technische en bedrijfskundige kennis daarvan de oorzaak is.

 

We love onze buurt

20 augustus 2013 – het Parool

Artikel bewaard door buurtblog I love noord op: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.598161666894504.1073741825.499886776721994&type=1

Buurtbloggers weten wat er speelt in de omgeving en adviseren de gemeente over bepaalde kwesties. Ook verbinden ze burgers en ondernemers. Het gaat hier om de Amsterdamse hyperlocal, of zoals ze het zelf zeggen, buurtblog I love noord. In het begin was het doel om te bloggen over ‘alles waar je blij van wordt’ in Amsterdam noord: een nieuw restaurant, een optreden of een aanbieding in een buurtwinkel. Maar het blog is uitgegroeid tot veel meer dan een digitaal buurtplatform. Zo organiseren ze elk jaar op 30 april een feest op de NDSM-Werf. De hyperlocal is met 25.000 sitebezoekers per maand, 4.000 Facebookvrienden en 2.000 Twittervolgers de buurtblog met het grootste bereik in Amsterdam. Voor hun activiteiten worden ze gesponsord door stadsdeel Amsterdam noord.

Verder staat er in het artikel een lijst met Amsterdams belangrijkste buurtblogs. www.ilovenoord.nl, www.SpaarndammerBuren.nl, www.Boloboost.nl, www.Nicenieuwwest.nl, www.Geefomdejaneef.nl, www.mikinoost.nl

 

Google test hyperlokaal nieuws voor Google Now

31 juli 2013 – NU-tech

http://www.nutech.nl/internet/3539882/google-test-hyperlokaal-nieuws-google-now.html

Google wil in hyperlokaal nieuws gaan voorzien. Het gaat om nieuws over bedrijven, scholen, evenementen en de regio. De dienst is op het moment intern en wordt door Google getest. De app heet Google Now en is zowel voor Android als voor IOS beschikbaar.

 

De teloorgang van de regiojournalistiek is een ramp op vele vlakken

23 mei 2013 – de nieuwe reporter

http://www.denieuwereporter.nl/2013/05/de-teloorgang-van-de-regiojournalistiek-is-een-ramp-op-vele-vlakken/

Een blog met voor en tegenargumenten over de teloorgang van de regiojournalistiek. Voorstanders beweren dat mensen in de provincie in zekere mate afhankelijk zijn van het regionale nieuws en als dat wegvalt, blijft er een groot gapend gat over. De journalist heeft een controlerende taak en is belangrijk voor onder andere regionaal politiek nieuws. Als tegenargument wordt gegeven dat raadsleden en wethouders zelf ook twitteren. Hyperlokale nieuwssites als Dichtbij.nl timmeren hard aan de weg, maar zijn nog niet zo volledig als de regionale en lokale kranten. Die sites hebben niet genoeg personeel in dienst om ook de kleine gemeentes continu van nieuws te voorzien.

 

Dichtbij.nl begint dichterbij doelstellingen te komen

29 april 2013 – Luit.nl

http://www.luit.nl/blog/2013/04/dichtbij-nl-begint-dichterbij-doelstellingen-te-komen/

10% van de Nederlandse gemeentes levert content voor hyperlocal dichtbij.nl. Daarmee komt het hyperlokale nieuws al aardig van de grond. In gemeenten onder de 70.000 inwoners is het nog de vraag of de Dichtbij ‘formule’ van toepassing is. Daar loopt het project nog niet zo goed.

 

Dichtbij.nl vernieuwt vacaturerubriek

11 april 2013 – Emerce

http://www.emerce.nl/nieuws/dichtbijnl-vernieuwt-vacaturerubriek

Naast het voorzien van regionaal en lokaal nieuws gaat dichtbij.nl zich ook richten op vacatures. De hyperlocal heeft het op een akkoordje gegooid met vacaturekrant.nl, een zusje van de Telegraaf. Bezoekers van Dichtbij.nl moeten vooraf aangeven in welke regio ze zich bevinden. Op basis van die informatie worden relevante banen getoond.

 

Thema-avond Hyperlocal Journalism

12 maart 2013 – social media club Tilburg

http://www.smc013.nl/thema-avond-hyperlocal-journalism

Aankondiging voor een thema-avond over Hyperlocal Journalism. Op maandag 8 april verwelkomt Social Media Club 013 twee sprekers die van Hyperlocal Journalism hun vak gemaakt hebben en het terrein nog elke dag verkennen en verbreden. Journalist Rik Goverde blogt over de Tilburgse binnenstad voor het Brabants Dagblad en Blogger, Journalist en Editorial Manager Bart Brouwers, staat aan het hoofd van DichtBij.nl

Hieronder staat een link naar het filmpje over de avond:

http://bambuser.com/v/3499103?page_profile_more_all=2

Bij 21 min begint het pas, het filmpje duurt in totaal 2 uur.

 

MGL start hyperlokale website

3 maart 2013

http://www.hallohorstaandemaas.nl/MGL-start-hyperlokale-website

Persbericht over de feestelijke aftrap op 26 april van nieuwe hyperlocal Horst aan de Maas. In samenwerking met verschillende lokale bedrijven en organisaties wordt de site voorzien van informatie voor en door inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en verenigingen in de gemeente Horst aan de Maas. De site is te vinden op: http://www.mijnhorstaandemaas.nu/archive/express/topicsh.do

 

Hyperlokale nieuwssites: van alle markten thuis

Drieluik over online servicejournalistiek: Deel 2

25 februari 2013 – Persinnovatie

http://www.persinnovatie.nl/10191/nl/hyperlokale-nieuwssites-van-alle-markten-thuis

Hyperlokaal nieuw is nog volop in ontwikkeling. De overtuiging dat dit de toekomst van de journalistiek kan worden en blijven is bij zowel ontwikkelaars als gebruikers sterk aanwezig. Het enthousiasme is er, maar over de levensvatbaarheid zijn de meningen nog aardig verdeeld.

Deel 3 van het drieluik heeft geen betrekking op hyperlocals maar mochten er toch geïnteresseerden zijn dan is het te vinden op: http://www.persinnovatie.nl/10414/nl/lijstjesjournalistiek-bloeit-online.

 

News you can use’ herleeft online

Drieluik over online servicejournalistiek: Deel 1

3 februari 2013 – Persinnovatie

http://www.persinnovatie.nl/10025/nl/news-you-can-use-herleeft-online

Niet langer is de taak van de journalist het verzamelen van inhoudelijke informatie, maar het bieden van een platform. Een voorbeeld hiervan is hyperlocal Dichtbij.nl. Het gaat hier om servicejournalistiek oftewel: ‘News you van use’. Een belangrijke vorm daarvan is het hyperlokale platform. In deze gevallen produceert de lezer en gebruiker zelf een belangrijk deel van die platforms waar je kennis kunt uitwisselen. Volgens de voormalige redacteur van de San Diego Voice, Andrew Donohue, zou het nog verder moeten gaan. Journalisten moeten een sociaal leiderschap tonen om zo bij te dragen aan oplossingen voor de problemen die ze aankaarten.

 

Buitenland:

 

From the creators of country 10: Wyomings new hyperlocal news network buckrail readies launch.

11 februari 2014 – County 10 – Amerika

http://county10.com/2014/02/11/creators-county10-wyomings-new-hyperlocal-news-network-buckrail-readies-launch/

Nieuwe hyperlocal Buckrail wordt door het Amerikaanse bedrijf PitchEngine in februari gelanceerd in de staat Wyoming. Ze hebben voor de naam Buckrail gekozen vanwege de mogelijkheid om zich te verbinden met grote open vlakten en de onafhankelijkheid die ze terug zien in de staat Wyoming. Naar verwachting van de CEO van PitchEninge zal Buckrail spoedig bij ieder als app op de smartphone en tablet staan.

 

FAQ: Hyperlocal sustainability

8 februari 2014 – online journalism blog – Verenigd Koninkrijk

http://onlinejournalismblog.com/2014/02/08/faq-hyperlocal-sustainability/

Blog over de duurzaamheid van hyperlocals.

Er wordt antwoord gegeven op vragen zoals; helpt de overheid met het ondersteunen van hyperlocals? Waarbij het antwoord nee is. Verder beantwoord de schrijver de vragen die gesteld worden niet echt omdat hij niet wil generaliseren. Echter linkt hij wel door naar andere onderzoeken over hyerlocals waar meer uit te halen valt: http://openaccess.city.ac.uk/1125/ Can Big Media do “Big Society”?: een kritische casestudy over hyperlokaal nieuws en een nieuwsoverzicht van de afgelopen jaren op https://delicious.com/paulb/research,hyperlocal.

 

Berton: ‘Hyperlocal news’ is a costly endeavour

8 februari 2014 – The Spectator – Canada

http://www.thespec.com/opinion-story/4358445-berton-hyperlocal-news-is-a-costly-endeavour/

Hyperlocals zijn geen succes vanuit economisch standpunt. Veel organisaties met ruime budgetten kregen het niet voor elkaar om het winstgevend te maken. Waarom maakt de schrijver niet heel duidelijk maar hij beschrijft vooral hoe het vele intelligente teams niet is gelukt. Zo heeft het Amerikaanse Patch dit jaar 300 sites gesloten en het personeel ontslagen. Dit wil volgens de schrijver niet zeggen dat hyperlocals dood zijn. Hij hoopt maar dat er uiteindelijk iemand zal komen die het goed weet te doen. Die dag is alleen nog niet aangebroken.

Citizen journalism: hyper-local news app Apparazzi lures young gossipers

8 februari 2014 – Die Welt – Duitsland

http://www.dw.de/citizen-journalism-hyper-local-news-app-apparazzi-lures-young-gossipers/a-17392390

Een nieuwe app die lokaal nieuws levert door kleine geografische gerichte miniberichten. De app heet Apparazzi en in 300 tekens kan de gebruiken een gebeurtenis uploaden. Andere gebruikers krijgen daar weer een bericht over. Het is vooral bedoeld om nieuwsfoto’s te delen met een beetje tekst en een kop. Het is maar de vraag of deze app de nieuwste vorm van burger journalistiek wordt. Gevestigde media proberen al langer om deze ‘user generated content’ te gebruiken maar de betrouwbaarheid van zo’n verhaal kan niet worden gegarandeerd. Apparazi beweert echter niet om nieuws te zijn, maar zoals de naam al suggereert, eerder roddels. Om te voorkomen dat er volslagen onzin wordt gepubliceerd kunnen de gebruikers elkaars berichten rapporteren. Verder worden de gebruikers in het artikel gewaarschuwd voor het risico om aangeklaagd te worden wegens smaad.

 

One Model for Successful Hyperlocal News: Break the Rules

6 februari 2014 – Street Fight – Amerika

http://streetfightmag.com/2014/02/06/one-model-for-successful-hyperlocal-news-break-the-rules/

Journalist Stu Laffer legt in een interview uit hoe ze het succesvolle StuNewsLaguna van de grond hebben gekregen en hoe ze het onderhouden. (http://stunewslaguna.com/.) Zo wordt er verteld dat 100% van de inkomsten voorkomt uit regionale reclame. Dit komt omdat hun tarieven heel laag zijn en omdat ze heel veel lezers hebben, maar ook omdat ze hun reclame toespitsen op de inhoud van het nieuws. Ze zijn ongeveer ¼ goedkoper dan de lokale krant omdat ze geen printkosten hebben. De site wordt veel meer gelezen dan de lokale krant en er is meer betrokkenheid is met de buurt. StuNews heeft een ‘scrolling concept’ wat inhoudt dat bezoekers gelijk het verhaal kunnen lezen en niet hoeven door te klikken naar het nieuws. Daarna volgt de tip om ook echt lokale mensen je hyperlocal te laten leiden.

 

Massive Layoffs Hit Hyperlocal Website Patch

30 januari 2014 – The alternative press – Amerika

http://thealternativepress.com/articles/massive-layoffs-hit-hyperlocal-website-patch

80 tot 90% van de werknemers van de hyperlocal Patch zijn ontslagen sinds de site een paar dagen eerder was overgenomen door Hale Global. Eerder dit jaar waren er door Patch zelf al 400 ontslagen gevallen. Een van de weinige werknemers van Patch beweert dat 75% van de sites waarschijnlijk ‘zombie’ sites zullen worden. Dit houdt in dat er geen personeel meer werkt. Het regionale nieuws zal daar verschijnen van andere websites. De lezers zullen het niet meteen merken omdat het nieuws op de site langzaam uitdooft. Er zullen geen nieuwsberichten meer bij komen.

 

Takoma Park Group aims to start hyperlocal radio station

27 januari  2014– Gazette- Verenigd Koninkrijk

Organizers want to bring community media back

http://www.gazette.net/article/20140127/NEWS/140129364/1122/Takoma-Park-group-aims-to-start-hyperlocal-radio-station&template=gazette

Takaoma Park group is van plan om een hyperlokaal radiostation te beginnen. Ze willen alles wat je vaak hoort op de radio  opnemen, zoals lokale barbecues, de geschiedenis van de wijk en lokale bandjes. De gemakkelijke toegang tot radio’s maakt het een aantrekkelijk medium. Ook heeft Takaome veel allochtone bevolking en willen ze die op de radio laten horen, want dit gebeurt niet bij andere media. Ze wachten nog op goedkeuring van het FCC (The Federal Communications Commission) voordat ze op zoek gaan naar een locatie en fondsen die het project willen steunen. De uitslag is op 11 juni.

 

Hyperlocal sites ’99p shop’ story goes national

24 januari 2014 – Hold the frontpage – Verenigd Koninkrijk

http://www.holdthefrontpage.co.uk/2014/news/hyperlocal-sites-99p-shop-story-goes-national/

De hyperlocal website Wrexham heeft zijn eigen webverkeer drukterecord verbroken nadat het verslag had gedaan van een mislukte ‘halve prijs stunt’ van een lokale winkel. Het verhaal werd door ongeveer 80,000 mensen gelezen. Reporters van de site twitterde live nadat de politie moest komen om woedende koopjesjagers weg te sturen nadat zij niet langer 50% korting kregen. Het verhaal op de hyperlocal werd eerst opgepikt door een regionale nieuwskrant en daarna door de landelijke media zoals The Mail en The Independent en werd gemarkeerd als meest gelezen op de BBC News website. De hyperlocal maakte bij de verslaggeving gebruik van het nieuwe Google Glass. Een draagbare computerbril.

 

Hyperlocal Social Site EveryBlock Re-launches in Chicago

24 januari 2014 – Tech Cocktail Chicago – Amerika

http://tech.co/hyperlocal-social-site-everyblock-re-launches-chicago-2014-01

Hyperlocal site EveryBlock beleeft een wederopstanding nadat het offline was gegaan omdat de site financieel niet meer te onderhouden was. De site verwacht snel weer vol te staan met lokaal politiek nieuws en de laatste geruchten over nieuwe restaurantjes, winkels, lokale misdaad en meer. Sites als EveryBlock vervullen een belangrijke behoefte die grotere media niet lijken te kunnen vervullen. Het biedt buren een platform om over gemeenschappelijke dingen te kletsen. Een voorwaarde voor nieuwswaardigheid blijft toch de nabijheid. De vraag blijft echter of EveryBlock dit keer wel het hoofd boven water kan houden.

 

AOL Selling Off Most Of Hyperlocal Site Patch To Hale Global

15 januari 2014 – Times – Amerika

http://www.ibtimes.com/aol-selling-most-hyperlocal-site-patch-hale-global-1542219

AOL Inc. overhandigd het grootste deel van de geld-verliezende lokale nieuwssite Patch naar Hale Global, een New Yorkse beleggingsonderneming. Het netwerk van Patch bestaat uit 900 lokale nieuwssites. Het bestuurd hiervan wordt overgedragen aan Hale Global, een bedrijf dat zich al 13 jaar bezighoudt met het roer omgooien van online media, telefonie- en reclamebedrijven. “We zijn toegewijd aan het samenbrengen van gebruikers, lokale bedrijven, schrijvers en adverteerders in een Patch ervaring vol van innovatie en groei”, zegt Charles Hale, CEO van Hale Global.

Honderden miljoenen dollars zijn al aan hyperlocal Patch besteed maar zonder veel resultaat. Patch kampt al jarenlang met het feit dat het de verwachtingen rond de advertentieverkoop en het webverkeer niet kan waarmaken.

 

News Bayou, the mobile app for hyperlocal news discovery in any location, is now available on iOS and Android.

14 januari 2014 – The Columbia Chronicle: Columbia College – Amerika

http://www.prnewswire.com/news-releases/news-bayou-the-mobile-app-for-hyperlocal-news-discovery-in-any-location-is-now-available-on-ios-and-android-240096641.html

Points Mentioned brengt een nieuwe hyperlocal app op de markt: News Bayou. Deze app heeft een speciale plugin die artikelen scant op hun geografische locatie. De app geeft je nieuws waarvan jij op dat moment het dichts bij in de buurt bent. Maar je kunt ook een andere regio kiezen waarvan je het nieuws kunt zien. De app kan gebruikers koppelen aan meer dan 5 miljoen lokale nieuwsartikelen. Of het nu gaat om nieuws, evenementen of gewoon informatie over de regio waar je doorheen rijdt, Neyws Bayou kan het allemaal vinden.

 

In suburban D.C., a network of hyperlocal news sites expands and bets on local advertising

9 december 2013 – Nieman Journalism Lab – Harvard, Engeland

http://www.niemanlab.org/2013/12/in-suburban-d-c-a-network-of-hyperlocal-news-sites-expands-and-bets-on-local-advertising/

“If everybody’s focused on the billion-dollar opportunity in local, they’re going to be missing out on a lot of other opportunities, because this isn’t a billion-dollar space.”

 Interview met Brodbeck, de man achter hyperlocal Arl Now, over het geld verdienen met hyperlocals.

Het geheim om met hyperlokaal nieuws geld te verdienen zit hem volgens Brodbeck in lokaal nieuws met lokale adverteerders. Hij genereert kwalitatief goede journalistieke verhalen die mensen graag willen lezen. Dat trekt lokale adverteerders aan. Al moet je wel moeite doen om ze te vinden. Zo maakt hyperlocal Arl Now gebruik van advertorials. Een voorbeeld hiervan is een gesponsorde blog over een huis dat in de buurt te koop staat bij een lokale makelaar. Met hyperlokale nieuwssites zijn volgens Brodbeck geen biljoenen te verdienen, maar een miljoen is haalbaar. Als je schrijft wat mensen willen lezen dan vind je, met een beetje geduld, vanzelf adverteerders die deze mensen willen bereiken.

 

Vox Media Buying Curbed.com Network of Sites

10 november 2013 – the New York Times – Amerika

http://www.nytimes.com/2013/11/11/business/media/vox-media-buying-curbedcom-network-of-sites.html?_r=0

Lokale nieuwssite Curbed is overgenomen door Vox Media. Die laatste is vooral bekend van technologiesite The Verge. Vox wil niet zeggen voor hoeveel het Curbed heeft overgenomen maar een insider heeft laten weten dat het bedrag tussen de twintig en dertig miljoen ligt. Wanneer de deal compleet is beschikt Vox Media over zo’n 140 journalisten.  Hyperlocal the Curbed heeft per maand ongeveer 51 miljoen bezoekers en richt zich vooral op steden zoals New York, San Francisco en Los Angeles waar ze het lokale nieuws verslaan.

Hyperlocal news down, not out amid AOL retreat

23 augustus 2013 – Agence France Presse  – Frankrijk

http://www.globalpost.com/dispatch/news/afp/130822/hyperlocal-news-down-not-out-amid-aol-retreat

In het artikel wordt beweerd dat het er niet om gaat hoe onafhankelijkheid de hyperlocals zijn maar hoe goed ze het lokale nieuws verslaan. Er wordt verder ingegaan op de val van EveryBlock beging 2013 en dat het slecht gaat met de site Patch.com. Verschillende professionals beweren dat deze sites vooral falen omdat ze niet echt lokaal zijn, of niet lokaal genoeg. Er valt zeker brood te verdienen met hyperlocal news, maar het zal niet gemakkelijk gaan.

 

Rieder: Inside the world of hyperlocal news

21 augustus – USA Today – Amerika

http://www.usatoday.com/story/money/columnist/rieder/2013/08/20/small-independent-hyperlocal-news-websites/2676515/

While Patch’s national network of hyperlocal news sites is struggling, small independents are making their presence felt.

Terwijl Patch’s nationale hyperlokale netwerk moeilijkheden heeft krijgen de kleine onafhankelijke sites steeds meer draagvlak. Zo hebben ze zelf een eigen organisatie, de Local Independent Online News Publicers oftewel LION publicers. Ze hebben rond de honderd leden die te vinden zijn op http://www.lionpublishers.com/. Volgens de voorzitter van LION publicers gaat het slechter met Patch’s omdat ze verwachten er erg veel geld mee te kunnen verdienen en er in de hyperlokale nieuws sector geen miljarden te verdienen vallen. Maar ook omdat elke gemeenschap anders is en een andere benadering nodig heeft.

How ARLNow Succeeds in a Market Packed With Competitors

18 juli 2013- streetfight – Amerika

http://streetfightmag.com/2013/07/18/how-arlnow-succeeds-in-a-market-packed-withcompetitors/

Interview met meneer Brodbeck over waarom zijn hyperlocal ARLNow zo succesvol is ondanks de grote competitie. Kwaliteit maakt volgens hem het grote verschil. Ook een goede balans tussen lange en korte artikelen die gedurende de dag worden gepubliceerd. Ze maken ook gebruik van social media zoals Facebook en Twitter omdat hun lezers vaak de headlines willen weten. Het is belangrijk om een band met de lezers op te bouwen zodat lezers zich verbonden voelen met de site en vaker terug komen.

 

In New Jersey, a university teams up with local news orgs to collaborate for impact

10 juli 2013 – Nieman Journalism Lab – Harvard, Engeland

http://www.niemanlab.org/2013/07/in-new-jersey-a-university-teams-up-with-local-news-orgs-to-collaborate-for-impact/

Alle media onder een dak, in New Jersey kan het. Daar werken de Montclair State University (MSU) en verschillende regionale media samen om het gat op te vangen dat is ontstaan nadat het steeds slechter ging met de kranten. Het project dat The Commons heet heeft al meer dan 50 regionale media aan zich verbonden. Lokale omroepen NJTV Public Media New Jersey en WNYC’s New Jersey Public Radio hebben hun bureaus staan op de campus samen met nog een dozijn andere nieuws organisaties. Het initiatief is uniek omdat de verschillende media veel samenwerken in plaats van te concurreren. Zo lenen ze elkaars spullen en ruimtes. Het doel is om het regionale nieuws te kunnen verslaan door samen te werken en daarbij maken ze ook gebruik van hyperlocals zoals Patch.com. MSU’s ziet zijn rol voor het Coöperatieve Media weggelegd in het voorzien van kantoorruimte en productiefaciliteiten, maar ook in studenten die daar werken, training en assistentie met mediarelaties.

 

Nigeria: Leadership Launches New Website

20 mei 2013- All Afrika – Nigeria

http://allafrica.com/stories/201305201154.html

In Nigeria is er een website gelanceerd voor hyperlokaal nieuws.  Ze richten zich vooral op breaking nieuws, burgerjournalistiek en Geotagging. Dit laatste is een proces waarbij media worden voorzien van gps-coördinaten. Zo kan bijv. in Google maps gezien worden waar het nieuws zich precies afspeelt. Leadership.ng is de eerste Nigeriaanse site die gebruik maakt van Geotagging. Ook willen ze meer in contact staan met hun lezers voor feedback en ideeën d.m.v. social media. Ook adverteren wordt op een totaal nieuwe manier aangepakt waarbij de adverteerders zelf de duur, campagne en plaatst kunnen kiezen op de website dankzij een ‘selfservice’ platform.

 

Hyperlocal News: Same Stories, New Perspectives

11 april 2013 – CionBlog – Amerika

http://blog.us.cision.com/2013/04/hyperlocal-news-same-stories-new-perspectives/

De blog vertelt in het kort dat de sociale media revolutie de journalistiek hard heeft geraakt maar dat deze zich weer heeft herpakt door zich meer te richten op regionaal en lokaal nieuws. Ze leggen uit dat het probleem met hyperlocal nieuws is dat het moeilijk is om de betrouwbaarheid van het nieuws te kunnen garanderen. Op de blog geven ze tips hoe je jouw lokale nieuws het best kun pitchen bij een lokale reporter.

 

Hyperlocal news outlets filling void of Everyblock.com closure

18 februari 2013- The Columbia Chronicle: Columbia College – Amerika

http://beemoq.net/2013/02/19/home-metro-hyperlocal-news-outlets-filling-void-of-everyblock-com-closure

EveryBlock.com, pionier op het gebied van hyperlocal media is down. NBC vindt de hyperlocal markt te moeilijk en ziet de site niet meer in het beleid van het bedrijf passen. Verschillende hyperlocals zitten te springen om de plaats van EveryBlock in te nemen, zoal NextDoor.com. Deze site heeft forums voor alle gemeenschappen in 50 staten. EveryBlock speelde een rol in het dagelijks leven en buurtnieuws werd steeds populairder.

 

Vergelijkbare sites met nieuwslokaal.nl

http://streetfightmag.com/

Verdiept zich in alles wat met hyperlocals te maken heeft.

 

http://www.niemanlab.org/

Over de toekomst van de journalistiek.

 

http://journalists.org/

Voor alles wat met online journalistiek te maken heeft.

 

http://blog.us.cision.com/

blog over media relaties en het medialandschap.

 

 

Auteurs