Nieuwsmedia hebben een nieuwe manier gevonden om hun doelgroep te bereiken. Steeds meer nieuwsbedrijven zijn actief via de berichtendienst Whatsapp. Via korte appjes blijven abonnees op de hoogte van het nieuws bij media zoals Metro, 1Limburg en NRCQ.
1Limburg
Joris Peeters, community manager bij 1Limburg noemt het systeem wat zij gebruiken HeadsApp. “Als jonge nieuwsorganisatie, die volop wil innoveren, proberen wij een jongere doelgroep te bereiken. We hebben inmiddels bijna 2000 abonnees.”
Het systeem is gratis en werkt simpel. De gebruiker voegt een telefoonnummer toe en stuurt en voert het eigen nummer in via een formulier op de website. Met die aanmelding ontvang je maximaal drie berichten per dag. 1Limburg stuurt korte kopjes met een linkje naar het artikel. Metro en NRCQ laten je ook een nummer toevoegen, maar vragen daarna om een berichtje van jou met daarin de tekst ‘Nieuws aan’ of ‘NRCQ on’.
Qreatief
NRCQ pakt het creatiever aan. Zij gebruiken alle facetten, die Whatsapp te bieden heeft. Foto’s, grafieken, stukjes tekst en zelfs geluidsfragmenten. Alles wordt ingezet om de abonnee op het linkje te laten drukken.
Michiel van Berkel van Metro kan kort zijn over de reden waarom ze actief zijn op Whatsapp: “De populariteit. Mensen die op ons abonneren zijn actief geïnteresseerd in wat Metro te bieden heeft. Daardoor worden we ook niet snel als irritante spam gezien. Inmiddels zijn we met derden in zee gegaan om onze pilot met een half jaar uit te breiden,” laat Van Berkel weten. “In een later stadium willen we er ook voor zorgen dat mensen ons berichten kunnen sturen, zodat wij een nieuwe vorm van nieuwsgaring aanboren.”
Techniek in ontwikkeling
“Wij hebben het systeem nu in eigen beheer. Daar komt veel handwerk aan te pas. Gegevens van gebruikers worden handmatig in een database geplaatst, die automatisch synchroniseert met de telefoon die we voor Whatsapp gebruiken. De redactie kan daarna handmatig Whatsapp berichten sturen naar alle namen uit de database.”
Terwijl de media nu vooral zenden via de berichtendienst, kreeg ik van alle Nederlandse kanalen een reactie op mijn vraag wie er achter de knoppen zat. Zelf benieuwd naar de appjes van Nederlandse media?