Nieuwswebsite nu.nl bereikt ruim 43% van de Nederlandse internetters via computer, tablet of mobiel. Op de tweede plek bij de nieuwssites komt de nos.nl met 35% terwijl telegraaf.nl met 30% derde is.
In Nederland moeten deze sites alleen Google, YouTube, Marktplaats en Google Maps voor laten gaan qua populariteit.
Ook de nieuwssites van AD (26%), RTL nieuws (16%) en Volkskrant (11%) bereiken meer dan 10% van de Nederlandse internetters.
Nieuw in deze meting is dat het bereik nu op alle platformen wordt gemeten, dus inclusief mobiel en tablet. Als acht grote nieuwsmerken worden vergeleken, blijkt dat traditionele nieuwsmerken (Telegraaf, AD, Volkskrant, NRC en Trouw) het vooral moeten hebben van de pc/laptop, daar is het bereik twee maal zo hoog als bij mobiel en tablet.
Bij Nos en Nu.nl is mobiel bereik belangrijker. Bereik op de smartphone is ongeveer gelijk aan het bereik op pc/laptop; tablet-gebruik is iets lager. RTL heeft kennelijk een prima tablet-app: 6,2% bereik, tegen 5,8 op de laptop/pc en 5,5 op de telefoon.
Nog een paar weetjes:
- op mobiele telefoons wordt 50% van de tijd aan 8 verschillende apps/sites besteed: Whatsapp, Facebook, Candy Crush, Wordfeud, Happy Day, nu.nl, Twitter, Gmail.
- bij tablets wordt die tijd verdeeld over 25 apps/sites, Facebook, Candy Crush, Wordfeud zijn goed voor de helft van die aandacht.
- Sociale media zijn het populairst, maar nieuws is populairder dan spelletjes.
- Mobiel bereik voegt vooral bereik toe – de overlap is niet enorm groot.
De hele presentatie is bij Vinex te vinden. Eind mei komen de volledige resultaten op de website van Vinex.