Nieuws in 2013: mobiel, social en real-time

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Een kwart van de Denen bekijkt in 2013 nieuws via een tablet, in 2012 was dat 13%.

Het Reuters Institute for the study of Journalism doet in hun Digital News Report 2013 verslag van hoe nieuws geconsumeerd wordt in  Japan, Brazilië, Italië, Spanje, USA, UK, Frankrijk, Duitsland en Denmarken.

Maar vooral dat laatste land is interessant voor Nederland omdat het zo lijkt op ons land: qua bevolkingsopbouw, internetgebruik, politieke verhoudingen en medialandschap.

Niet alleen gebruikt 25% de tablet voor nieuws, 43% doet dat via hun mobiele telefoon. Vooral gebruik tijdens reizen per openbaar vervoer is populair.

Traditionele nieuwsmerken zijn – in vergelijking met andere landen – ook online populair in Denemarken, 54% bezocht (op weekbasis) een krantensite, 35% een omroepsite.

De betaaldbereidheid bij de Denen voor online content is afgenomen, 10% deed dat in 2013, 12% in 2012.

Het hele rapport is als pdf hier te downloaden.

 

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.