In februari 2015 begint een nieuwe serie workshops, omschrijving en data hieronder.
In Nederland zijn honderden lokale nieuwswebsites. Het is een divers landschap: klein en groot; winstgevend, verliesmakend of net aan break-even. Uitdagingen voor hyperlokale ondernemers zijn het realiseren van structurele groei bij de inkomsten en het rendabel exploiteren van een relevante website.
Het Centrum voor Communicatie en Journalistiek organiseert samen met J•lab een serie van vier workshops voor exploitanten van lokale websites. De workshops zijn bedoeld voor mensen die een lokale nieuwssite exploiteren en die een kwaliteitsslag willen maken op het gebied van commercie, techniek, content en sociale interactie. De workshops (één dagdeel, 13:00 – 17:00) gaan over:
1. Geld verdienen met hyperlokale nieuwssites – donderdag 5 februari 2015
In de workshop stellen we een commercieel actieplan op om de nieuwssite een commercieel succes te maken. Thema’s zijn:
- Wie zijn mijn bezoekers en hoe zorg ik voor groei? (bezoekersprofielen opbouwen, groei via social media en Google, nieuwsbrieven).
- De inkomsten (advertentievormen, sponsoring, verkoop van artikelen en foto’s, donaties, tarieven, adserving platforms).
- Verkoop (potentiële klanten, sales pitch, bannernetwerken).
- Extra opties (evenementen, webshop, websites bouwen, social media trainingen, Google & Facebooks Ads)
Trainer Jeroen Mann is oprichter van DenHaagDirect.nl, de grootste nieuwsblog in Den Haag. Hij heeft meer dan 15 jaar ervaring met het ontwikkelen en exploiteren van online formules. Hij werkte o.a. voor AD Nieuwsmedia en Wegener.
2. Content management systemen en technische mogelijkheden – donderdag 12 februari.
Welke praktische mogelijkheden biedt het CMS (WordPress) om meer uit je website te halen? Thema’s die aan de orde komen zijn:
- Onderhoud (updates, plugins, themes, veiligheid).
- Hoe krijg je content van derden (plugins die gebruikt kunnen worden voor externe content aggregatie).
- Koppeling met sociale media (techniek, achtergronden).
- Betaald of gratis? (techniek, premium content, betaalmuur).
- Hoe meet je de bezoekresultaten? (Google Analytics).
- Extra opties (nieuwsbrief, mailchimp, mobiel, webapps, responsive en native apps).
Trainer Peter Luit is zelfstandig adviseur, spreker, trainer en websitebouwer op het gebied van crossmedia. Hij heeft diverse crossmedia (uitgeef) projecten opgezet en begeleid, vaak op het snijvlak tussen strategie en operationeel.
3. Sociale media – woensdag 18 februari
Hoe kun je meer lezers bereiken en activeren met de inzet van social media kanalen? Hoe bouw je een community op. Thema’s die aan de orde komen zijn:
- Welke social media kanalen kun je inzetten? (Twitter, Tweet this, Tweetdeck, lijsten, zoekacties, Facebook, share & like, profielen en pagina’s, promotie).
- Welk effect hebben social media kanalen? (Twitter Analytics en Facebook stats, Google Analytics).
- Hoe positioneer je je in een lokaal nieuws ecosysteem?(wie kun je betrekken bij je nieuwssite, het binden van mensen, content-marketing, tipgevers).
- Bronnen (feeds, rss, nieuwsbrieven, blogs, Twitter en Facebook als nieuwsbron).
- Extra (Pinterest, Tumblr, Instagram, YouTube, Flirck)
Trainer Piet Bakker is Lector Journalistiek en Digitalisering. Regionale en lokale nieuwsvoorziening is één van de zwaartepunten bij zijn onderzoek. Hij publiceerde artikelen over aggregatie, digitale business modellen en hyperlocals. Ook is hij al tientallen jaren actief als (lokaal) journalist.
4. Content strategieën – vrijdag 27 februari.
Welke redactionele en journalistieke keuzes bepalen het profiel van je site?
- Welke journalistieke inhoud (hard nieuws en zacht nieuws, tekst, beeld, foto).
- Hoe krijg je journalistieke inhoud? (freelancers, vrijwilligers, meeschrijvers, nieuwsjagers, UGC, aggregatie en partner-content).
- Hoe ziet je redactieplan eruit? (redactionele content en advertorials, diversiteit, originaliteit, hoeveelheid).
Trainer Marco van Kerkhoven is onderzoeker bij het Lectoraat Journalistiek en Digitalisering. Hij deed onderzoek naar lokale en regionale transities van nieuwsmedia en naar Nederlandse hyperlocals.
De kosten zijn €40 per dagdeel (middag) – € 125 voor alle vier workshops. De workshops worden georganiseerd in Utrecht, de precieze plaats wordt nog bekend gemaakt. De workshops worden mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.
Aanmelden en vragen om informatie bij Goof van de Winkel (CCJ).