Nieuwe mediastrategie New York Times in 10 punten.

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Het Innovatierapport van de New York Times is gelekt. De krant beschrijft hierin hoe ze Vox, Buzzfeed, Hufftington Post en hun gelijken de baas willen blijven. Grote commotie. Niemans Report noemt het een sleuteldocument van dit media tijdperk: scherpe analyse van wat je in tijden van internet moet doen om toonaangevend te blijven als krant. Volgens PoliticoMagazine is  het een regelrechte ramp: de krant sloopt zichzelf om mee te willen vechten in een strijd die niet te winnen valt.

Hieronder een samenvatting van het 96 pagina’s tellende rapport in 10 punten. Plus 1 geheime toegift.

Amy O’Leary, een van de samenstellers, besprak het rapport  vorige week in Amsterdam in haar masterclass Multimedia Storytelling op de conferentie Verhalende Journalistiek.

1 Minder homepage

Lezers komen niet bij je verhalen door de hoofdingang, maar via verwijzing door vrienden. Maar 1/3 van de lezers ziet de homepage en dan nog steeds korter. Content sharing – is het motto. Bij de redactie in Washington ging dagelijks een email rond met de zes verhalen die de voorpagina hadden gehaald. Old school, niet meer doen.

2 Herverpakken

Met 14,7 miljoen artikelen in het archief moet de NYT naast krant ook een bibliotheek zijn. Context leveren bij het dagelijks nieuws door er eerdere verhalen mee te verbinden. Vooral cultuur onderwerpen lenen zich hiervoor. Iedere redacteur moet over een widget beschikken waarmee zij beeld en verhaal toe kan voegen aan een dossier. Hier een voorbeeld van opnieuw aangeboden verhalen over mensenhandel in de seksindustrie. Dat leverde meer dan 400.000 pageviews op van lezers die gemiddeld 2,5 minuten lazen.

3 Beter taggen

Een manier om verhalen toegankelijk te maken voor de lezer is door ze van tags te voorzien. Hieronder het voorstel. Ook de toon van een verhaal wordt getagd. Zo kun je de lezer bedienen die even iets opgewekts wil horen.

taggen

4 Nauwere band tussen commercie, techniek en journalistiek

Redacteuren moeten meer samenwerken met de marketing, technologie en design. Weg met de koudwatervrees voor alles wat naar commercie ruikt. Om de lezer goed te bedienen, moet je haar kennen en de instrumenten ontwikkelen om haar te bereiken. Als je daar niet gezamenlijk in optreedt verlies je de slag.

5 Meer experimenteren

Er moet meer worden geëxperimenteerd met de manier waarop verhalen verteld en gebracht kunnen worden. De App NYT Now is daar een voorbeeld van. In haar masterclass zei O’Leary hierover dat de vernieuwers zich er wel van bewust zijn dat Cool niet het laatste woord is. “Iets dat cool is trekt wel lezers, maar houdt ze niet vast. Zoals Snowfall cool is, maar door weinigen wordt gelezen.”

6 Dichter op de huid van de lezer

De lezer komt niet meer naar de krant, de krant moet naar de lezer. Op internet worden beroemde columnisten als Paul Krugman en David Brooks na één keer te zijn gelezen nauwelijks gevolgd. De lezer neemt geen initiatief uit eigen interesse. Je moet met een verhaal bij de lezer komen op het moment dat zij zich daarvoor interesseert. Hoe je dat weet? Data verzamelen, data, data.

7 Meer twitteren

Wie een verhaal schrijft moet daarover minstens 5 tweets aanleveren. Een experiment met een tweet die door Ashton Kutcher (15,9 miljoen volgers) werd geretweet zou een groot succes geweest zijn.

8 Meer lezersbijdragen

De NYT heeft een schat aan hoog opgeleide lezers. Geef ze een platform waarop ze hun specialistische kennis kwijt kunnen.

9 Minder print

Digital first. Zet het belangrijkste verhaal van de dag niet eerst in de krant om later met context online te komen. Houd je lezers online vast door uur na uur met updates en context te komen over een verhaal dat ze eerder ook online lazen. Om dat voor elkaar te krijgen moeten de techneuten bij de krant meer carrière kunnen maken. Nu bungelen ze nog onder aan de statusladder.

10 Meer mobiel

50% van het nieuws wordt op de smartphone gelezen. Columnisten van Bussiness Day worden nauwelijks gelezen omdat hun site slecht oplaadt op de telefoon. Bij sommige verhalen wordt om reacties van lezers gevraagd. Maar dat lukt niet op iPhone en iPad.

11 Geheimtip

Niet vermeld in het rapport, maar wel circulerend als geheimtip onder de opstellers, is het boek Understanding Comics van Scott McCloud. Twintig jaar geleden verschenen als analyse van stripverhalen, nu beschouwd als by far het beste boek over multimedia storytelling. Het geheim? Het wit tussen de plaatjes – the gutter – daar vang je de lezer mee. Daar vult de lezer in wat er niet staat. En juist daardoor raakt zij aan het verhaal verslingerd.

closure

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.