Nieuwe journalistieke ambachten #2: de contentverwerker

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Content verwerken. Dat is wat journalisten doen. Althans bij de Koninklijke BDU, uitgever van de Barneveldse Krant, huis-aan-huisbladen en tijdschriften.

BDU introduceerde vorig jaar een nieuwe strategie waar journalisten in vaste dienst grotendeels werden vervangen door ZZP-ers en freelancers (zie jaaroverzicht van J•lab).

Wat we hier zien is wat er gebeurt ter redactie: verwerkers en regisseurs die aangeleverde content verwerken, inventariseren, analyseren, genereren, signaleren, presenteren, controleren, toetsen en publiceren:

“Als contentverwerker ben je werkzaam op de afdeling contentregie. Je inventariseert en analyseert het binnenstromende nieuws- en informatieaanbod dat afkomstig is van externe leveranciers zoals digitale bronnen, persbureaus, overheidsinstanties, freelance verslaggevers en burgerjournalisten en genereert desgewenst aanvullende informatie. Je signaleert aansprekende onderwerpen die aansluiten bij de formule en presenteert deze aan de contentregisseur. Automatisch geplaatste content wordt door jou gecontroleerd en getoetst. Overige content publiceer je via de diverse kanalen die daarvoor beschikbaar zijn zoals website, social media, kranten en tijdschriften.” (hele vacature hier)

Wat mist in het rijtje activiteiten is produceren.

Journalisten schrijven, interviewen, onderzoeken, speuren, maken reportages, fotograferen, filmen en maken radio… (content verwekken volgens contentmakelaar Karel Kolb) maar wordt dat bijzaak?

Eerder in deze serie: de nieuwsregisseur.

 

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.