Nieuwe journalistieke ambachten #2: de contentverwerker

Content verwerken. Dat is wat journalisten doen. Althans bij de Koninklijke BDU, uitgever van de Barneveldse Krant, huis-aan-huisbladen en tijdschriften.

BDU introduceerde vorig jaar een nieuwe strategie waar journalisten in vaste dienst grotendeels werden vervangen door ZZP-ers en freelancers (zie jaaroverzicht van J•lab).

Wat we hier zien is wat er gebeurt ter redactie: verwerkers en regisseurs die aangeleverde content verwerken, inventariseren, analyseren, genereren, signaleren, presenteren, controleren, toetsen en publiceren:

“Als contentverwerker ben je werkzaam op de afdeling contentregie. Je inventariseert en analyseert het binnenstromende nieuws- en informatieaanbod dat afkomstig is van externe leveranciers zoals digitale bronnen, persbureaus, overheidsinstanties, freelance verslaggevers en burgerjournalisten en genereert desgewenst aanvullende informatie. Je signaleert aansprekende onderwerpen die aansluiten bij de formule en presenteert deze aan de contentregisseur. Automatisch geplaatste content wordt door jou gecontroleerd en getoetst. Overige content publiceer je via de diverse kanalen die daarvoor beschikbaar zijn zoals website, social media, kranten en tijdschriften.” (hele vacature hier)

Wat mist in het rijtje activiteiten is produceren.

Journalisten schrijven, interviewen, onderzoeken, speuren, maken reportages, fotograferen, filmen en maken radio… (content verwekken volgens contentmakelaar Karel Kolb) maar wordt dat bijzaak?

Eerder in deze serie: de nieuwsregisseur.

 

Auteurs

5 comments

  • Dit is in principe toch niet veel anders dan wat journalisten al jaren doen op basis van persbureaus als het ANP? De rollen lijken nu alleen sterker uitgesplitst in schrijvers en verwerkers.

    De creatie van content bij het medium is daarbij volgens mij geen bijzaak, maar het volledigheidscriterium dat veel kranten nog steeds hebben wordt hierdoor wel efficiënter en goedkoper ingevuld.

    Maar ik zal mij eens verder gaan inlezen. Wie weet pas ik mijn mening nog aan.

  • Het is natuurlijk niet helemaal nieuw. Maar volgens mij wel een trend dat een grote groep journalisten zich vooral met vinden en verwerken van content gaat bezighouden en dat doorplaatst.

    Bij ANP-berichten werd er nog wel eens iets herschreven, nagebeld, of er werd een regionale invalshoek gevonden. Dat is allemaal niet nodig als je de omschrijving bekijkt.

    Een tweedling in de journalistiek: de verwekkers en de verwerkers?

  • Dat heet met een mooi woord curateren Piet.

  • Die komt ook nog aan de beurt in onze serie. Dat ergens een ‘mooi woord’ voor gevonden moet worden is een veeg teken. Wat je ziet is een tweedeling in de journalistiek: de makers (een minderheid) en de doorgevers, curators, verwerkers of hoe je ze ook wil noemen.
    Niet per se een ongerust-makende ontwikkeling maar wel iets om te signaleren.

  • Wat ik sterk vind is dat het FD van nieuwe redacteuren geen journalistieke opleiding meer verlangt: http://www.villamedia.nl/vacatures/92079/. Maar voor opgeleide journalisten is dat natuurlijk heel bedreigend.