Nieuw Handboek Internetresearch & datajournalistiek

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Andrew Dasselaar schreef samen met datajournalist Jerry Vermanen een nieuwe editie van het Handboek Internetresearch. Het nieuwe handboek is geüpdatet en uitgebreid met hoofdstukken over datajournalistiek.

De nieuwe editie is weer een fijne actuele verzameling van vrijwel alle digitale tools en zoekmethodes die je als moderne journalist kunt gebruiken bij je research. Sommige zoekvragen en toepassingen staan wel wat ver af van de alledaagse research (ge-Google) op redacties. Maar je kunt het boek ook lezen als een fraaie catalogus van moderne journalistieke research mogelijkheden. Ook als je bijvoorbeeld zelf weinig doet met beeldresearch, is het spannend om te lezen hoe je een ‘geografische Sherlock’ wordt.

Paaseierenregel

Ingewikkelde kwesties zoals zoeken in het ‘diepe web’ worden helder en duidelijk uitgelegd. Het handboek is toegankelijk geschreven. Hier en daar wordt het echter iets te lollig. Nerdy-humor zoals de ‘Paaseierenregel’ (altijd op drie verschillende websites feiten checken), zoekopdrachten met bier, grappen met cavia’s en de aanbeveling op de achterflap: ’Waarschuwing:dit boek kan je kennis op ernstige wijze vergroten’, leiden af van de buitengewoon interessante, nuttige en gedetailleerde inhoud. Gelukkig bestaat het boek voor minstens een derde uit afbeeldingen.Veel screenprints,die de verschillende zoekstrategieën goed illustreren. Stap voor stap, scherm voor scherm, wordt uitgelegd hoe je met allerlei handige digitale gereedschappen en slimme zoekcommando’s kunt vinden wat je zoekt. Overigens komen ook meer algemene journalistieke zoekprincipes aan bod zoals het belang van goede zoekvragen, geduld en wantrouwen.

Boek

Opmerkelijk is dat Dasselaar & Vermanen een boek schreven. Andere journalistieke digitale zoekexperts maken websites (zoals in Nederland Winny de Jong en Henk van Ess), (ook) omdat digitale tools en belangrijke bronnen snel verouderen. Een papieren handboek dat wat langer mee moet, vraagt om een goede inschatting van journalistiek belang én van houdbaarheid van digitale bronnen en tools. Dat is geen gemakkelijk opgave.Op de cover van de vijfde editie (2010) van het handboek staat:‘nu met extra aandacht voor sociale netwerken als Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn’. In nieuwe editie staan nog maar vijf (5!) regels over Twitter search. Overigens wel met illustraties en de handige tip om het zoekcommando ‘from’ toe te passen als je personen zoekt.

Andrew Dasselaar en Jerrry Vermanen, Handboek Internetresearch & datajournalistiek, Van Duuren Media, 2018.

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.