Negative Campaigning – Kapotmaken kan een kunst zijn

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

De Nederlandse verkiezingen liggen al weer een sportzomer achter ons. In Amerika nadert de campagne haar climax. Als vanouds gaan daar de kandidaten elkaar te lijf in ruwe debatten, negative ads en dirty direct mail. Volgt Nederland de VS? En geldt ook voor journalisten het going dirty?

“De winnaar zal niet zozeer degene zijn die overwint, als wel wie overleeft.” Aldus  Washington-Postblogger Chris Cillizza op 31 juli in Libération. We zitten bijna drie maanden verder, en misschien was Cillizza wat al te zwartgallig. Want mocht Mitt Romney op 6 november inderdaad tot president van de Verenigde Staten worden gekozen, dan heeft hij dat wellicht toch meer te danken aan de deplorabele staat van de economie en het redelijke gezicht dat hij wist op te zetten in zijn eerste debat met Obama.

Ras, religie & economie
Hoewel… Eens te meer is (Bill) Clintons memorabele oneliner It’s the economy, stupid! dit verkiezingsjaar ook van toepassing op het in de VS zo dominante negative campaigning. Religie (het mormoonse geloof van Romney) en ras (Obama schijnt zwart te zijn) zijn taboe, zo fatsoenlijk zijn campagnes in de VS weer wel. Maar als het om het vermeende economische falen van de president gaat, of om de vermoede snode plannen op dit vlak van zijn uitdager, is de jacht al maanden geopend.

Lees meer op

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.