Na DNP, ThePostOnline en De Correspondent nu Tone

Aan nieuwe journalistieke initiatieven geen gebrek. Het gaat kennelijk prima in deze sector.

Na De Nieuwe Pers, ThePostOnline en De Correspondent is er nu het iPad-magazine Tone: “Journalisten met een eigen geluid. Wekelijks op je iPad.” En achter een betaalmuurtje.

Tone zal bijdragen bevatten van de Amerikaanse post-feministe Naomi Wolf en de eveneens uit de VS afkomstige Esther Dyson, voormalig medewerkster van The Wall Street Journal. Ook Joschka Fisher (Groene Duitser) en Javier Solana (EU-Spanjaard) staan bij de medewerkers.

Nederlandse auteurs die meewerken zijn wetenschapsjournalist Philip Dröge, financieel journalist Gerben van der Marel, oud NOS-hoofdredacteur Hans Laroes, filosoof Jan-Hendrik Bakker, interviewer Frénk van der Linden en Midden-Oosten expert Petra Stienen.

tone1 Het 0-nummer bevat bijdragen van Dröge (Hoe zelfredzaam is de Nederlandse vrouw) en Stienen (Het Dubai effect) volgens de website.

Tone-exclusive zijn deze twee niet, Stienens verhaal stond eind maart in de Volkskrant (en als pdf op haar site). Het verhaal van Dröge schreef hij voor Delta Lloyd magazine en is ook te lezen op zijn site.

Volgens Linda Duits, één van de initiatiefnemers de eindredacteur van Tone, staan deze twee bijdragen er alleen op “om de app te kunnen testen. Zodra we lanceren komt er alleen originele content.” Voor de buitenlanders geldt dat ze “exclusief voor Nederland” op Tone publiceren.

Tone gaat 1,79 per nummer (11 artikelen) kosten.

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer

Thema's

Research &
automatisering

De veranderende researchpraktijk en de rol van AI

Belevenis-
journalistiek

Digitale storytelling en het effect op de consument

Nieuws-
consumptie

Verschillende vormen van nieuws en het effect ervan

Innovatie
in onderwijs

Journalistiekonderwijs in een veranderende wereld

Lokale
journalistiek

Ontwikkelingen op het gebied van lokale media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.