Zeven van de tien Nederlanders checken elke dag het nieuws. Slechts één van de overige drie ziet de hele week geen nieuws: niet in de krant, niet op tv en niet online. Dat blijkt uit onderzoek van Damian Trilling die vandaag promoveert aan de Universiteit van Amsterdam op “Following the News; Patterns of online and offline news consumption”.
Diegenen die nieuws volgen, checken twee à drie verschillende kanalen per dag, per week zien ze meer dan zeven tv-nieuwsuitzendingen, bijna drie kranten en nieuws-websites. Daarnaast wordt teletekst geraadpleegd en naar de radio geluisterd, “news-overview avoidance seems to be limited” aldus de promovendus.
Entertainment
Nieuwsmijders (9% van de bijna 2000 ondervraagden) zijn lager opgeleid en houden meer van entertainment dan nieuwsvolgers, bovendien vinden ze het ook niet belangrijk dat mensen op de hoogte nieuws blijven van nieuws.
Mensen die online veel nieuws volgen, gebruiken vrijwel allemaal ook offline nieuwsbronnen. De omgekeerde relatie is minder sterk: lang niet alle offline nieuws-gebruikers (tv, krant, teletekst, radio) checken ook nieuws online – leeftijd speelt hierbij een belangrijke rol, hoe ouder, hoe minder online nieuws.
Lage drempel
Online nieuws mijden – iets wat vrij eenvoudig is omdat er zo’n enorme keuze is – komt dus weinig voor: “Waarschijnlijk is de drempel om online nieuws te consumeren zó laag, dat zelfs mensen met een zwakke motivatie het nieuws te volgen toch – zij het slechts af en toe – met nieuwssites geconfronteerd zijn, terwijl de drempel om een krant te kopen of precies om acht uur het journaal te bekijken hoger ligt.”
Trilling constateert overigens ook dat mensen die een hoge opleiding hebben niet noodzakelijkmeer bronnen raadplegen: “they stick to the – few – sources that they may have discovered as particularly useful”.
Dit deel van het proefschrift (hier samenvatting in pdf) is gebaseerd op een vragenlijst-onderzoek onder bijna 1954 Nederlanders. Daarnaast bevat de dissertatie hoofdstukken over hoe mensen verschillende nieuwsbronnen combineren, en een vergelijking met het het online en offline nieuwsgebruik in Oostenrijk (bijna 3000 respondenten).