Middelbare mannen, 112, clubliefde & boze burgers

Op internet kan je zelf schrijven, terugschrijven en meeschrijven. Je kan foto’s en video’s naar een website sturen of ze op YouTube zetten. Websites vinden dat fijn. Misschien leveren jouw (gratis) bijdragen extra bezoek op – en een beetje geld natuurlijk.

Het werkt niet altijd. Het schoolvoorbeeld van de mislukking is Skoeps. Gestart in 2006 en hopend op 16 miljoen reporters. Gestaakt binnen twee jaar met niet meer 1750 geregistreerde gebruikers waarvan maar een deel ooit een video leverde.

Citizenside

Soms werkt het wel. Citizenside bestaat al sinds 2007 en verkoopt foto’s en video’s aan media. Gebruikers krijgen 50 tot 65% van de opbrengst van hun foto’s. Nicolas Filio, hoofdredacteur van de site liet op Neojurnalism2012 zien hoe foto’s worden gecontroleerd en verkocht. Veel ongelukken, acties en celebrities; maar ook sport, nieuws en human interest.

Het Belang van Limburg

Schoolvoorbeeld van een geslaagde hyperlokale website zou die van Het Belang van Limburg zijn. De krant heeft voor elke gemeente in haar verspreidingsgebied een website. Meer dan 4000 vrijwilligers (eind 2011) gaven zich op om voor de site materiaal te leveren.

Evelien D’heer presenteerde een onderzoek naar wat er op die websites verschijnt en wie die bijdragen insturen. De vrijwilligers schrijven vooral over evenementen en sport in hun gemeente (over hun eigen clubs en verenigingen); de professionele journalisten deden vooral 112-nieuws. Politiek ontbrak vrijwel volledig.

Tagesschau

Jan Jinrik Schmidt van het Hans Bedrow Institut in Hamburg onderzocht de bijdragen aan de website van de Tagesschau – het Duitse Journaal van ARD. De bijdragen – alleen na registratie – staan op een aparte website en worden zwaar gemodereerd: een derde wordt niet toegelaten. Volgens Schmidt waren het vooral hoogopgeleide mannen van middelbare leeftijd die bijdragen leverden.

L’Aquila

Na de aardbeving in het Italiaanse  L’Aquila in 2009 waren het vooral boze burgers die online gingen en bijdragen aan blogs, Twitter en Facebook leverden. Ze herkenden zich niet in het beeld dat de ‘mainstream’ media boden van de nasleep van de ramp volgens een onderzoek van Manuela Farinosi (Università Di Udine).

 

Auteurs