Meer opinies, minder opiniebladen 2/2

De totale oplage van de Nederlandse opiniebladen daalt in de laatste jaren, wat niet zo vreemd is gezien de enorme concurrentie op papier, tv en online.

Gister werd op dit blog de ontwikkeling van de oplage (van 200.000 in 2004 naar net boven 150.000 in 2013) en de opkomst en ondergang van alle titels in de afgelopen 125 jaar belicht.

Maar niet alle bladen doen het even goed (of minder goed) – en ook niet alle bladen hebben dezelfde strategie op het gebied van oplage-marketing.

De Groene
Om met het goede nieuws te beginnen: De Groene groeit. De Groene groeit zelfs al sinds 2008. In de comments van Tijdschriftcijfers legt voormalig uitgever Paul Disco uit hoe dat in z’n werk ging. De Groene is er is geslaagd actie-abo’s (proefabonnementen) om te zetten in vaste abonnementen.

In sommige jaren (2010, 2011 en 2013) wordt relatief veel gebruik gemaakt van gratis exemplaren voor marketingdoeleinden (die weer moeten leiden tot proef- of vaste abonnementen). De Groene is er als enige in geslaagd een behoorlijk hoeveelheid digtale abonnees te werven.

degroene_2004_2013

Vrij Nederland

VN lijkt het op het eerste gezicht tot 2010 prima vol te houden – de betaalde oplage daalt van 50.000 in 2004 naar 44.00 in 2008 en stijgt dan tot 48.000 in 2010 waarna een daling optreedt. Binnen de betaalde oplage zijn er wel grote verschuivingen.

VN heeft vanaf 2005 ingezet op leesportefeuilles en leestafels – die oplage groeit tot zo’n 7000 in 2011 – en op goedkope actie-abonnementen (9000 in 2010). In 2009 en 2010 bestaat bijna een derde van de oplage uit deze (goedkope en dus weinig opbrengende) categorieën. In 2010 en 2011 leidt het echter wel tot een toename van ‘echte’ abonnementen’. Maar de kosten van deze strategie zijn behoorlijk. In 2013 zit nog maar 20% van de oplage in deze categorieën.

vn_2004_2013

Elsevier

Tot 2007 groeit Elsevier – in dat jaar is de betaalde oplage 143.000. Vanaf dat jaar wordt gemiddeld zo’n 3% per jaar verloren. Maar in 2012 en 2013 (Q1-Q3 – dus geen definitief cijfer) verliest het blad 12 en 10%. Men lijkt gestopt met actie-abonnementen – maar merkwaardig genoeg wordt dat ‘gecompenseerd’ met een veel grotere gratis oplage. Tot dusver zonder veel succes.

Elsevier heeft wel succes met haar digitale nieuwsbrieven, zo’n 130.000 ontvangers voor de dag-editie. In november leverde dat een bereik van 240.000 unieke bezoekers voor de website op. Bovendien verkoopt het blad digitale replica’s (430 stuks) en heeft een maandblad – Juist – gelanceerd.

elsevier_2004_2013