Mediawatcher De Rek doet aan mythevorming

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Ook Wilma de Rek, die voor de Volkskrant de media volgt, doet mee aan mythevorming. De vetgedrukte eerste zin van de rubriek ‘Medialogica’ waarin De Rek, afwisselend met Jean-Pierre Geelen  “de grotere verbanden in de media”  beschouwt, luidt: “Jongeren worden overspannen van Twitter en Facebook bleek deze week.”

O ja, waar bleek dat dan uit?

“Steeds meer jongeren krijgen te maken met een burn-out (…) meldde het onderzoeksbureau SKB begin deze week,” schrijft De Rek.

Zo. En zeggen ze ook dat dat door Twitter en Facebook komt?

Nee. SKB onderzocht “of het hogere percentage psychisch vermoeide werknemers bij jongeren (n=4.806) verklaard kan worden door factoren op het werk.” Dat bleek  niet te kunnen, en dus, zeggen de onderzoekers, moet het wel liggen aan factoren buiten het werk.

Einde onderzoek.

jongeren burnout

Speculatie

In de discussie naar aanleiding van het onderzoek schrijven de auteurs in een samenvatting : “Als je naast je werk ook privé nog een hoog ambitieniveau hebt ten aanzien van relatie, uiterlijk, reizen etc. kan dat gemakkelijk tot extra druk leiden. Sociale media kunnen dit nog versterken doordat alles wat je doet onder het vergrootglas van Facebook wordt gelegd.”

Is dat iets dat uit het onderzoek blijkt? Welnee. Dat kan ook niet, want het is niet onderzocht. Het is speculatie. En dat mag in een discussie naar aanleiding van het onderzoek.

Maar dan komt de NOS met haar uitzending van 8 april waarin wordt gezegd dat social media “een rol spelen” bij burn-out. Vindt directeur Jan Prins van het onderzoeksbureau SKB dat ook? “Ik denk dat social media een rol spelen,” zegt Prins in de uitzending. Dat denkt hij, zoals zoveel mensen dat denken. Maar onderzocht heeft hij het niet. Maar dat zegt hij niet. En de NOS ook niet.

Wilma de Rek doet er nog een schepje boven op en schrijft: “Die toegenomen privédruk had vooral te maken met de sociale media.” En zo is de mythe geboren: Jongeren worden overspannen van Facebook en Twitter.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.