Over nieuwe media wordt veel gezegd en geschreven. Feit en mening lopen daarbij nogal eens door elkaar. Ondanks alle collectieve kennis nemen mediaondernemingen niet zelden investeringsbeslissingen waarvan de basis hoogst discutabel is: een experiment zonder resultaten, een eenmalig werkbezoek of een marktanalyse op te beperkte schaal. Scholing op master niveau van medewerkers in mediabedrijven op het terrein van crossmediale technieken, business modellen en newsroom management kan daar verandering in brengen.
De nieuwe master Journalistiek in een Crossmediale Nieuwsomgeving, samengesteld door de Kenniskring Crossmedia Content en Kwaliteitsjournalistiek wil ervaren en ambitieuze journalisten en anderen werkzaam in of met de media de kans bieden zich bij te scholen in de kansen en risico´s van de digitalisering voor moderne mediabedrijven. Colleges, werkbezoeken, individuele en collectieve praktijkopdrachten en De Confrontatie – een kritisch interview met een topgast- zijn daarvoor de werkvormen.
De nadruk in de ruim twee jaar durende deeltijdstudie ligt op de betekenis van nieuwe media voor de ontwikkeling van de nieuwsjournalistiek. Welke journalistieke innovaties zijn kansrijk, hoe manage je een newsroom en hoe onderzoek je crossmediale ontwikkelingen op een wijze dat de resultaten toepasbaar zijn in bijvoorbeeld een media-organisatie? Ook wetenschappelijk onderzoek op het gebied van het functioneren en de effecten van nieuwe media wordt nader bekeken. De deelnemer studeert af met een eigen, op toepassing gericht, onderzoek.
In februari 2011 start de Master Journalistiek in een Crossmediale Nieuwsomgeving. Inschrijven kan nog. Volg ons via @mediamasterhu. Voor meer informatie: mjou.hu.nl.