Wij zijn maandag en dinsdag in Antwerpen bij het jaarlijkse Etmaal voor de communicatiewetenschap. Wetenschappers uit Nederland en België presenteren onderzoek over media, journalistiek en communicatie.
Waar zijn wij te vinden? Allereerst natuurlijk op dit live blog. J•lab-onderzoeker Renée van der Nat houdt alle tweets met #ECW15 of #Etmaal2015 nauwlettend in de gaten en selecteert de meeste relevante voor het live blog.
Daarnaast zijn onze onderzoekers van de partij bij de verschillende sessies over journalistiek. Die gaan onder andere over journalisten die online tools en social media gebruiken (zoals wij nu Storify inzetten), hoe om te gaan met bronnen, de constructie van nieuws, en niet-traditionele nieuwsvormen.
Wat presenteert J•Lab?
- ‘Een krantendingetje’? Remko van Broekhoven presenteert een analyse van de berichtgeving over tien verkiezingsdebatten die op tv werden uitgezonden tussen 2002 en 2012.
- Chris van der Heijden doet verslag van zijn onderzoek naar het tijdschrift LINDA., in het bijzonder de columns van Linda de Mol.
- Online start-ups heroveren in Nederland de lokale nieuwsmarkt. Ivar Lingen en Marco van Kerkhoven presenteren een onderzoek naar de journalistiek-ethische werkwijzen van deze zogenaamde ‘hyperlocals’.
- De Pop-Up Newsroom test journalistieke betrokkenheid en low-budget digitale verslaggeving in een internationale setting van netwerkjournalistiek. Onderzoekers: Melissa Wall (CSUN, VS), Davis Baines (UoN, UK) en Marco van Kerkhoven (SvJ, Utrecht).
- Journalisten en vormgevers: een ongelukkig huwelijk. Yael de Haan en Gerard Smit presenteren een onderzoek naar de productie van datavisualisaties
- Creatieve en kritische journalistieke ondernemers. Yael de Haan en Piet Bakker presenteren een onderzoek in hoeverre huidige studenten journalistiek klaar zijn voor een nieuw tijdperk in de journalistiek.
- Wat zijn de belangrijkste nieuws-aggregatie-sites van Nederland en hoe werken ze? Kay den Teuling en Piet Bakker ontleden Google News, Drimble, HetNieuws.in en andere nieuwsrobots.
- Sanne Hille presenteert crowdcourcing in de journalistiek: Een casestudy naar de Monitor, NTR Input en NOS Net.
- Nieuwswaarde van datavisualisaties. Een onderzoek naar de toegevoegde nieuwswaarde van kaarten, grafieken, infographics en interactive datavisualisaties in krant, op televise en internet, door Gerard Smit en Yael de Haan.