LINDA.tv

Aanstaande maandag gaat LINDA.TV de lucht in, op Internet en als App. Maar sinds gisteren, donderdag 22 oktober, is het ‘kanaal’ al te bezichtigen. Wat staat erop? Wat is het? Wat belooft het? Wat is de te verwachten ontwikkeling?

Het antwoord op de eerste vraag is eenvoudig. Op dit moment staat er nog niet veel op, nauwelijks meer dan honderd fragmenten. Geen daarvan is van eigen makelij. Het is allemaal aggregatie van Youtube, Publieke Omroep, Commerciële Omroepen en een beetje TLC, het vrouwen-themakanaal van Discovery. Een kleine telling laat het zien, in de linkerkolom de bron, bovenaan de datum, onderaan het totaal aantal fragmenten op die dag.Schermafdruk 2015-10-23 07.50.39Voorlopig zal dit de strategie zijn: dagelijks aan fragment of vijftien bijeengesprokkeld van Internet en televisie. Het is slechts de helft van wat LINDA.tv belooft. Het wil immers zijn ‘hét videoplatform voor de leukste vrouwen van Nederland… Je vindt er fragmenten van tv-programma’s die je gezien moet hebben, trending video’s die wij voor je hebben geselecteerd en unieke LINDA.tv-videoproducties die je doen watertanden, lachen, snikken of alle drie tegelijk.’

Dit laatste staat er op LINDA.tv dus nog niet, al wordt wel al een serie interviews aangekondigd met mensen die eerder in de LINDA. geportretteerd werden. Dit onder de titel ‘Het is het nu met…’

Waarom is LINDA.tv iets voor mij? luidt een van de vragen in Q&A. Het antwoord: ‘Omdat je dan bijna niks meer mist, van alles op de hoogte blijft, overal over kunt meepraten en toch belachelijk veel tijd overhoudt voor andere leuke dingen.’

Dat is een slimme belofte – en conform de LINDA-strategie. Die luidt (zonder dat het met zoveel woorden wordt gezegd): LINDA is een merk en biedt een totaalwereld. Jij bent LINDA & LINDA ben jij.

Geheel des LINDA’s wordt deze strategie zowel door redactie als gebruikers met een korrel zout genomen – zoals alles door LINDA met een korrel zout wordt genomen, ook LINDA zelf. Niettemin is die strategie er wel degelijk: LINDA helpt je denken, voelen, oriënteren, weten, kleden, eten, aankomen, afvallen, opvoeden en je weg vinden in het enorme aanbod aan boeken, films, spullen en dus ook bewegend beeld. LINDA. is een spiegelzaal van de moderne vrouw. Een eigen tv-kanaal hoort daarbij.

Naarmate LINDA-tv meer succes heeft zal zij welhaast zeker meer eigen producties maken en in toenemende mate een eigen gezicht krijgen. Maar daarvoor is geld nodig. Vandaar dat LINDA het kanaal tot 1 januari gratis maakt. Daarna is het goedkoop, € 3,50 per maand en een tientje per jaar voor abonnees op het tijdschrift. Aldus hoopt LINDA.tv in korte korte zoveel abonnees te hebben dat ze reclametijd kan verkopen. Met de opbrengsten daarvan wil ze meer eigen tv maken. Enzovoort. Het is een voor de hand liggende cirkel.

imagesLINDA.tv is een zoveelste stap in een ontwikkeling die in full swing is. De overgang van televisie naar internet. De totnutoe gebruikelijke stap was dat tv-stations digitaal gaan. Maar er komen steeds meer stations bij die louter digitaal zijn. De nieuwste ontwikkeling is een omgekeerde: dat digitale stations ‘ouderwetse’ televisie gaan maken. VICE, toch wel de grootste journalistieke verrassing van de laatste jaren, kondigde gisteren aan dat zij in de VS en Europa een eigen station wil beginnen. Het zou me niets verbazen als dat, ook gezien de band tussen Linda de Mol en haar broer, in de verte ook de ambitie van LINDA is. Zoals gezegd: LINDA biedt een wereld. Daar hoort alles bij. Morgen een tv-kanaal, overmorgen een kledinglijn of reisbureau.

Een reactie

  • Dick Vestdijk

    Interessant te vermelden dat de KPN een partner is en dat formeel de aanbieder van LindaTV is: Mood for Magazines B.V.
    Naarden-Vesting.
    Ook: Linda.TV heeft blijkbaar een eigen leeftijds- en inhoudsclassificatie ontwikkeld “volgens de classificatie van LINDA.tv wijzer” – http://linda.tv/page/voorwaarden