Liever Kim Kardashian dan klimaat

Het klimaat is voor de gemiddelde wereldburger nauwelijks een onderwerp. Het zal wel. Graadje meer, graadje minder, wat kan het schelen? Bovendien, de een zegt dit, de ander dat, je wordt er toch geen wijs uit. Nee, dan Kim en haar Kardashians, van hen wil diezelfde wereldburger alles weten. Zo publiceerde Kim afgelopen vrijdag op Instagram een middelbare school-foto van haarzelf en een paar klasgenoten, verkleed als Spice Girls. Commentaar: ‘The Spice Girls got me through a lot’. Een dag later, zaterdagochtend bij ons, had deze foto al 640 duizend likes en bijna 7000 commentaren terwijl foto en commentaar ook nog eens door ontelbare media, in Nederland onder meer De Telegraaf, overgenomen werden. Op dezelfde dag publiceerde Kim op Instagram een foto van haar extended family met als commentaar niets meer dan ‘thankful’. Resultaat zaterdagochtend Nederlandse tijd: 1,2 miljoen likes en meer dan 20 duizend commentaren.

Kim of klimaat? Het lijdt geen twijfel waar de belangstelling van de gemiddelde tijdgenoot naar uitgaat: Kim.

Dit is geen conclusie van mij maar van een aantal Amerikaanse onderzoekers die in opdracht van de Verenigde Naties de publieke opinie over klimaatverandering peilden. Helaas kan ik het origineel van het onderzoek nog niet vinden, dat zal vandaag of morgen wel verschijnen maar het bevestigt wat we sinds lang weten en zelf trouwens ook eenvoudig kunnen controleren. Tik op Google trends maar eens klimaatverandering in. Dan komt er dit uit:

Schermafdruk 2015-11-28 11.30.31Aardige score, zou je denken, en conform de algemene opinie: dat het klimaat vóór de crisis en dankzij mensen als Al Gore (An Inconvenient Truth dateert van mei 2006) enige tijd behoorlijk in de belangstelling stond maar daarna wegsijpelde. Maar zet dat het aantal hits nu eens af tegen dat van Kim Kardashian – en dat dan nog niet eens internationaal maar alleen wat Nederland betreft. Weg klimaat (blauw), hier is Kim (rood).

Schermafdruk 2015-11-28 11.45.33Ongeveer op het moment dat de belangstelling voor de klimaatwijziging z’n meeste recente hoogtepunt bereikte, ergens in de eerste helft van 2007, lekte de sextape uit die Kardashian in 2003 met haar scharrel, zanger Ray J. gemaakt had. Het was nieuws waar niets tegenop kon. Vooral de gewelfde billen van Kim, top!

In hetzelfde jaar (2007) begon de vrouw de realityserie Keeping up with the Kardashians. Het was ’t begin van een ongekende triomftocht die anno 2015 een voorlopig hoogtepunt bereikt heeft met onder meer 37 miljoen Twittervolgers (plek 13 wereldwijd), iets minder Instagramvolgers (32 miljoen, plek 10), 26 miljoen Facebookvrienden en ga zo maar door.

Kim kan helemaal niet meer stuk. Het klimaat misschien wel maar ach…

Nederlandse kranten doen slechts tot op zekere hoogte mee aan het modieus Kardashianisme. Volgens de krantenbank van Lexis Nexis werden de Kardhasians in 2015 slechts iets meer dan 2600 vermeld – de webpagina’s van de kranten meegerekend (NRC Handelsblad: 30 keer). De klimaatverandering daarentegen heeft meer dan 3000 hits, zelfs meer dan 3000 in de afgelopen drie maanden. Je zou denken dat dit geruststelt – er zijn dus nog voldoende instellingen die de totale debilisering tegen gaan. Helaas krijgen die instellingen steeds minder supporters terwijl hun tegenstrevers er steeds meer krijgen.

Neem Buzzfeed, de ongekend populaire ‘media company for the social age’ met zo’n 172 miljoen unieke bezoekers van wie een ongekend groot aantal bovendien de gewoonte heeft het nieuws via sociale media door te geven en dus te verveelvoudigen. ‘Social lift’ heet dat, de vermenigvuldiging van een bericht door degenen die dat bericht aan de bron (in dit geval Buzzfeed) oppikken en vervolgens doorgeven. Die vermenigvuldiging haalt de factor 3, 4, 5 en soms meer. Zie dit voorbeeld:Schermafdruk 2015-11-30 06.59.01

Afgelopen vrijdag publiceerde Buzzfeed een bericht over 37 dingen die de Kardhasians werkelijk gezegd zouden hebben. Daaronder dat een Rolls de handigste auto is als je kinderen hebt, ‘spacewise’ zogezegd. Ook dat mayonaise de vagina doet glimmen als het dak van het Chrysler gebouw. En dat Kris boos wordt als mensen beweren dat hij geen talent heeft. Hij kan verdikkie wijn uit een fles drinken zonder het glas aan te raken! Deze en 34 andere wijsheden werden in enkele dagen door een kleine 600 duizend mensen gelezen, becommentarieerd en ik weet niet hoe vaak gedeeld. Daar kan geen klimaattop tegenop.

De oplossing ligt voor de hand: celebrity endorsement. We transporteren de hele Kardashian-clan naar een van de plekken waar de klimaatverandering op dit moment het sterkst voelbaar is, het rivierengebied tussen de Ganges en de Brahmaputra bijvoorbeeld, Bangladesh. Dan wordt het probleem vermoedelijk snel opgelost – met wellicht zelfs twee vliegen in een klap.

Overigens zoeken volgens het VN-rapport ook de Bengalen op Google vaker naar de Kardashians dan naar klimaatverandering. Dat lijkt vreemder dan het is. Je moet je tijdens de ondergang tenslotte ergens aan vasthouden :)).

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.