“Wat is belangrijker? Content of de relatie met de lezer?” Internetgoeroe Jeff Jarvis moest er even over nadenken toen hij een paar weken geleden die vraag kreeg tijdens een bezoek aan De Telegraaf. Het eenvoudige antwoord is natuurlijk: allebei. De aanwezigen hadden er op gerekend dat content zou prevaleren, Content is King nietwaar?
Maar Jarvis zei wat anders, het was The Relation volgens hem. Dat is de basis van het business model.
Linkedin
Via Linkedin kreeg ik een uitnodiging van Elske Schouten, plaatsvervangend chef buitenland bij NRC Handelsblad, en oud-student van mij. Of ik interesse had voor speciale correspondenten-dag van NRC.
Op 27 mei organiseren we een diner met lezers en een debatavond. Het diner is in ons splinternieuwe restaurant-café en de debatten gaan o.a. over oorlogsverslaggeving, de burgeroorlog in Syrië en de vraag wie de nieuwe grootmacht wordt: China of de VS? Nu hoop ik natuurlijk dat er veel mensen komen om onze correspondenten te ontmoeten, dus: misschien is het iets voor jullie?
Elske bombardeert mij niet met uitnodigingen en verzoeken. Maar het was wel een uitnodiging via haar persoonlijke netwerk. Een combinatie van personal branding en customer relation zou dat waarschijnlijk in marketing-Bargoens heten. Meet & Eat.
Eeuwige apenliefde
Content is misschien King, maar als je de relatie met je klanten niet onderhoudt, wordt die content minder waard. Kranten hebben lang gedacht dat de krant zichzelf verkocht. Dat de lezers een eeuwige apenliefde voor de krant zouden hebben. Maar liefde is iets dat van twee kanten moet komen.
Tot de eeuwwisseling ging goed met krantenoplages. Investeren in de krant-klant-relatie was niet echt nodig, die krant verkocht zichzelf. Media hebben geen sterke marketing-traditie en geven daar ook weinig aan uit. Bij andere bedrijven weten ze al veel langer dat brand-loyality afhankelijk is van de liefde van je klant.
Linkedin, Facebook en Twitter
Sociale media bieden een kans om de lezerliefde te onderhouden. Via Linkedin, Facebook en Twitter niet alleen maar zenden maar ook communiceren. Niet alleen vanuit het merk maar ook door de individuele journalisten. En niet alleen via sociale media maar ook in real life.
NRC is natuurlijk niet de enige krant die dit doet. De Volkskrant organiseerde zondagavonden in Rode Hoed, FD nodigt voor special events lezers uit, bij De Telegraaf lopen regelmatig groepjes lezers over de redactie, bij het Eindhovens Dagblad ging de redactie de provincie in, de hoofdredactie en directie van De Barneveldse Krant waren aanwezig op het Schaffelaar-podium toen daar over de nieuwsvoorziening in de regio werd gepraat.
Lezers opzoeken, aanspreken en met ze in discussie gaan… het is voor sommige journalisten nog wat onwennig, maar het biedt uitgelezen kansen om je merk te versterken. Vooral als dat gebeurt door individuele journalisten.
Lezers houden echt wel van de krant. Maar je moet ze laten merken dat de krant ook van hen houdt.