Kranten worden een lezers-dingetje

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Kranten worden steeds afhankelijker van hun lezers, het aandeel van de adverteerder in de omzet loopt snel terug. Die inkomsten moeten overigens vooral van de papier-lezer komen, digitaal wordt er nog steeds weinig verdiend door uitgevers.

Uitgevers verkochten vroeger hun kranten aan de lezers en verkochten die lezers dan weer door aan adverteerders. Die adverteerders waren tot het begin van deze eeuw de belangrijkste inkomstenbron voor uitgevers. Voor de eeuwwisseling ging dat om bijna 60 % van de totale inkomsten. Sinds 2003 hebben de lezers de rol als belangrijkste inkomstenbron overgenomen. In 2014 waren ze al goed voor 77 % van de inkomsten.

Lees hier het artikel op de Stand van de Nieuwsmedia.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.