Digitaal is in opkomst. Maar dat betekent niet dat print dood is. Ondanks dat 50 tot 90% van de Europese bevolking online is, worden er nog heel wat kranten verspreid.
De verschillen in Europa zijn groot. In het noorden (Scandinavië, UK, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg) worden 25 of meer exemplaren per 100 inwoners verspreid (ook de internet-penetratie is hier het hoogste).
In Oost- en Zuid Europa is ligt dit onder de 20 (wat het gemiddelde in Europa is).
Een deel van de oplage is gratis. In Luxemburg, IJsland, Andorra, Denemarken, Zweden en Oostenrijk is het 10 per 100 of meer.
Zonder gratis kranten is de verspreiding het grootste in Noorwegen (49), gevolgd door Finland (45) en Zweden (42).
Wat zeggen die cijfers over het lezen van kranten? Gemiddeld wordt één exemplaar door 2 à 3 mensen gelezen – in landen met een hoge penetratie is dat minder (omdat er al zoveel kranten worden verspreid), in landen met een lage penetratie het is hoger.
In Nederland (34 per 100 – 25 betaald, 9 gratis) was het 65% van de bevolking in 2011. (click voor vergroting)
Data van World Association of Newspapers (betaalde kranten) en newspaperinnovation (gratis kranten), bevolking van CIA Factbooks, graph deel van presentatie op MSLC conferentie,