Koopkracht – dezer dagen het begrip om het kabinetsbeleid op te toetsen. En dan vooral de vraag: ga ik erop vóór- of achteruit? Gefundenes Fressen voor graphicmakers.
Poppetjes
Nrc.next doet dat fraai. Geen staafdiagrammen maar poppetjes. Dat maakt de identificatie makkelijk. De boodschap of de bezuinigingen leuk of niet leuk uitpakken, wordt tot de essentie teruggebracht: een lachend of een treurig mondje. Ook het verschil tussen gezinnen met of zonder kinderen, alleenstaand of niet, een- of tweeverdiener, is met 1 blik duidelijk. Hoe groot het gezin is zie je aan het aantal poppetjes. Verdieners zijn zwart, niet-verdieners grijs. Een roze pijl laat zien hoeveel je er eventueel op achteruit gaat. De groene pijl duidt op winst. In nog geen halve minuut weet je wat er aan de hand is.
Foto
Ook het AD werkt in haar visualisatie met mensen, maar dan in de vorm van een foto van winnaar en verliezer. Voor het overige is het lang puzzelen voor je snapt wat er aan de hand is.
Verschietende kleuren
Bij de Volkskrant geeft je de moed op. Na vijf minuten staren en denken is het nog niet duidelijk. Wat wordt bedoeld met ‘percentage van inkomensgroepen’? En dan die verschietende kleuren die je dwingen naar boven te kijken wat het betekent. En dan nog wordt het niet duidelijk. Dat kan niet de bedoeling zijn van een infographic.