Koopkracht in beeld

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding
nrc.next 8 november 'iedereen kan zijn gelijk halen'
nrc.next 8 nov. ‘Iedereen kan zijn gelijk halen’

Koopkracht – dezer dagen het begrip om het kabinetsbeleid op te toetsen. En dan vooral de vraag: ga ik erop vóór- of achteruit? Gefundenes Fressen voor graphicmakers.

Poppetjes

Nrc.next doet dat fraai. Geen staafdiagrammen maar poppetjes. Dat maakt de identificatie  makkelijk. De boodschap of de bezuinigingen leuk of niet leuk uitpakken, wordt tot de essentie teruggebracht: een lachend of een treurig mondje. Ook het verschil tussen gezinnen met of zonder kinderen, alleenstaand of niet, een- of tweeverdiener, is met 1 blik duidelijk. Hoe groot het gezin is zie je aan het aantal poppetjes. Verdieners zijn zwart, niet-verdieners grijs. Een roze pijl laat zien hoeveel je er eventueel op achteruit gaat. De groene pijl duidt op winst. In nog geen halve minuut weet je wat er aan de hand is.

Foto

AD 8 november

Ook het AD werkt in haar visualisatie met mensen, maar dan  in de vorm van een foto van winnaar en verliezer. Voor het overige is het lang puzzelen voor je snapt wat er aan de hand is.

Verschietende kleuren

Bij de Volkskrant geeft je de moed op. Na vijf minuten staren en denken is het nog niet duidelijk. Wat wordt bedoeld met ‘percentage van inkomensgroepen’? En dan die verschietende kleuren die je dwingen naar boven te kijken wat het betekent. En dan nog wordt het niet duidelijk. Dat kan niet de bedoeling zijn van een infographic.de Volkskrant 8 november

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.