Kan je geld verdienen met lokaal nieuws?

Een good read is het begin van The Wired City niet – in ieder geval geen happy read. Op de eerste pagina’s krijgen we alles over ons heen: journalisten massaal ontslagen, dag- en weekbladen bankroet, oplages gekelderd, advertentie-inkomsten gedaald, digitale reclame brengt vrijwel niks op, lezers willen nauwelijks betalen voor nieuws.

Auteur Dan Kennedy stelt dat “professional journalism plays an unique and vital role in our society as an independent watchdog over government and large institution” maar ziet ook dat de traditionele dragers van deze journalistiek, de kranten, in de VS aan het einde van hun levenscyclus zijn. De tekenen zijn overal, vooral waar het de lokale titels betreft.

Filantropen

Als reclame-inkomsten het niet gaan worden en lezers niet willen betalen moet de financiering elders vandaan komen. Kennedy focust in zijn boek op sponsors, filantropen, steun van particulieren, instituties en bedrijven. Zij moeten community journalism in de VS redden. Daarover gaat The Wired City. Grotendeels gebaseerd op de ervaringen van The Independent in New Haven, maar met talrijke uitstapjes naar andere Amerikaanse modellen. Hoe functioneren die hyperlokale modellen? Wat voor journalistiek vinden we daar en hoe houden ze zichzelf in leven?

Bij non-profit lokale online journalistiek kan een betaalde staf aangesteld worden. In New Haven ging dat om vijf mensen, die vaak niet allen schrijven, maar ook bloggen, fotograferen, filmen en sociale media inzetten. Profit-modellen hebben het vaak lastiger: daar ben je de blogger, de eindredacteur en de advertentieverkoper tegelijkertijd.

Jeff Jarvis

De geest van Jeff Jarvis waart rond in het boek: veel community journalism en onderzoeksjournalistiek, maar ook veel laten liggen: linken naar wat anderen beter kunnen, niet alles proberen te doen maar focussen op je kerntaak. En samenwerken met andere media als het kan.

Wat kunnen Nederlandse hyperlocals leren van The Wired City?

  • Diversifieer inkomstenbronnen. Behalve de hyperlocals die tonnen op hun rekening bijgeschreven krijgen – in de VS wel een reële optie, in NL nauwelijks – is iedereen gedwongen dat te doen: giften, branded content en native adds, banners, content-deals met andere media, websites bouwen voor lokale bedrijfjes, doorverkoop foto’s, premium content, subsidies, evenementen, kortingen etc.
  • Samenwerken met andere media, lokaal en daarbuiten, linken, deals maken over uitwisseling van nieuws. Dit wordt niet unaniem onderschreven overigens, een diepe afkeer van bestaande media (kranten vooral) wordt ook vaak gevonden, en onderlinge ruzies over zonder toestemming overnemen of het negeren van de concurrent.
  • Sta midden in de Community, journalistiek is een service voor de gemeenschap, relaties met instanties en bedrijven zijn belangrijk, wees zichtbaar en relevant. Kennedy en de mensen die hij spreek zijn erg sceptisch over ‘chains’ van hyperlocals zoals Patch, Backfence en Sidewalk (de beide laatste bestaan al niet meer).
  • Multimediaal: iedereen blogt, schrijft, redigeert, maakt video’s en foto’s en is actief op sociale media.
  • Organiseer je netwerk: vrijwilligers, bloggers, meeschrijvers, fotografen, comments, User-generated content. Het zorgt voor content en goede relaties.
  • Zorg voor een duidelijke content-strategie: wat je wel en niet doet, focus op onderwerpen en de relevantie van die onderwerpen voor de gemeenschap.
  • Zorg dat de techniek in orde is; veel websites worstelen met het design, de gebruikersvriendelijkheid, registratie, uploads en de metrics (Google Analytics en de vergelijking met andere media).