Journalistieke innovatie & experiment bij NRC, NOS en Blendle

De afgelopen dagen kwam ik in ieder geval drie interessante Nederlandse nieuwsexperimenten tegen (naast de hier al eerder beschreven longread van het AD):

  1. Ontstaansgeschiedenis van NRC Q: Want to create a more digital newsroom? Find your inner startup, door NRC’s eigen Freek staps
  2. NOS Labs’ crossmediale productie ‘Het DNA van MDMA’
  3. Gidsfunctie blendle wordt uitgebouwd door achtkoppige redactie (via Villamedia)

Vorige week publiceerde Freek Staps (NRC) een mooi totstandkomingsverhaal van NRC Q, de inner-startup van NRC Handelsblad. Staps deed hiervoor als Knight Visiting Nieman Fellow onderzoek naar hoe andere nieuwsorganisaties digitaal als uitgangspunt nemen. Staps geeft aan ook eens buiten de journalistieke wereld te hebben gekeken:
” In the course of my research, I visited with America’s largest media brands (The New York Times and The Wall Street Journal), talked with regional bastions of quality journalism (the Minneapolis Star Tribune, The Dallas Morning News, The Boston Globe), included digital-only publications (BuzzFeed, The Huffington Post, This.cm) and the outside view of the Metropolitan Museum of Art”.

Over krantinnovatie specifiek interviewt Staps de former editor of the Harvard Business Review, Karen Dillon:

 

Screenshot mobiele versie van artikel Freek Staps

Lees het hele artikel hier: http://www.niemanlab.org/2015/08/want-to-create-a-more-digital-newsroom-find-your-inner-startup/


2. Redactie, code & design bij NOS labs

Screen Shot 2015-08-31 at 10.26.32 AM

Ook NOS kwam met iets nieuws vanuit hun eigen labs: het DNA van MDMA. De titel lijkt veel later bedacht, want de url laat niets aan duidelijkheid te wensen over: “http://labs.nos.nl/projects/drugs/” Ben benieuwd wat er nog meer voor projects zullen komen. Wat vooral interesse wekt is het interdisciplinaire team dat hier samen aan gewerkt heeft. Zo is de colofon ingedeeld in: redactie, code & design en is er verantwoording opgenomen, met bronverwijzing.

 

3. acht mensen die gaan gidsen voor blendle
Als laatste heeft blendle twee nieuwtjes: ze zijn nu ook echt live in Duitsland, en voor de Nederlandse markt gaat een redactie van acht man, aangevoerd door ex-TPO’er Ties Joosten, de persoonlijke gidsfunctie te verbeteren. We wachten af…