Journalistieke innovatie: de pop-up newsroom

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

De pop-up shop en het pop-up restaurant zijn inmiddels bekend: in lege panden en op bedrijfsterreinen duiken plots hippe winkels en eettenttjes op. Over een week/maand/jaar kunnen ze weer weg zijn.

Kan dat ook bij de journalistiek: een vliegende brigade, een Spaanse inquisitie en een overval door journalisten? Zo zijn ze er (nieuws!) en zo zijn ze weer weg.

In het buitenland heeft men al ervaring met het model. Op 13 november moet er zelfs een internationaal evenement op dit gebied plaatsvinden (volg op Twitter).

In Nederland experimenteerde collega Marco van Kerkhoven met de pop-up newsroom bij de SvJ-lesgroep Krant van de Toekomst.

Gister coverde een groep van 10 studenten de marathon van Amsterdam op POPUP RUN. Foto’s, blogposts, video, een liveblog, Twitter en Facebook.

 

Screen Shot 2013-10-21 at 11.28.37

 

Deze week volgt er een tweede evenement…

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.