Journalistieke innovatie: de pop-up newsroom

De pop-up shop en het pop-up restaurant zijn inmiddels bekend: in lege panden en op bedrijfsterreinen duiken plots hippe winkels en eettenttjes op. Over een week/maand/jaar kunnen ze weer weg zijn.

Kan dat ook bij de journalistiek: een vliegende brigade, een Spaanse inquisitie en een overval door journalisten? Zo zijn ze er (nieuws!) en zo zijn ze weer weg.

In het buitenland heeft men al ervaring met het model. Op 13 november moet er zelfs een internationaal evenement op dit gebied plaatsvinden (volg op Twitter).

In Nederland experimenteerde collega Marco van Kerkhoven met de pop-up newsroom bij de SvJ-lesgroep Krant van de Toekomst.

Gister coverde een groep van 10 studenten de marathon van Amsterdam op POPUP RUN. Foto’s, blogposts, video, een liveblog, Twitter en Facebook.

 

Screen Shot 2013-10-21 at 11.28.37

 

Deze week volgt er een tweede evenement…

Auteurs

6 comments

  • nrc.nl deed dat dit jaar ook al op het North Sea Jazz Festival en tijdens Lowlands.

  • Was mij ontgaan. We staan graag op de schouders van reuzen. Hadden die sites ook een eigen url of ‘hingen’ ze onder NRC?

  • Marco van Kerkhoven

    Met alle respect, Koen, dat is niet te vergelijken. In het idee van PopUp Newsroom ga je met minimaal 10-20 verslaggevers, redacteuren, camjo’s, regisseur naar een evenement en doet spontaan verslag via de bekende kanalen. Dit kunnen studenten zijn, maar ook buurtbewoners of deelnemers aan het evenement zelf; hoe dan ook – de belangrijkste voorwaarde – er is geen ondersteunende professionele redactie. En voortbestaan is nooit het doel. Wat jullie deden is geen PopUp Newsroom. Wel een mooi voorbeeld van brede verslaggeving.

    • Maar Marco, als je het niet koppelt aan een redactie of een bestaand platform (bijv van het evenement), ben je een beetje een roepende in de woestijn. Zie het aantal reacties op de site en views van de filmpjes.

      Of heb je daar ook nog een

      Snap niet waarom het voorbeeld van Koen / NRC niet telt. Volgens mij juist een mooie uitwerking van een popup-redactie: grote groep redacteuren, vast ook iemand met de regie, gebruik van allerlei vormen… waarom zou je geen professionele redacteuren gebruiken? popup betekent toch niet amateurs?

  • marco van kerkhoven

    Het is wat het is, Emiel, een min of meer spontane actie van amateurjournalisten of studenten. Althans, zo is het bedacht. Wat het kan worden, weet ik niet. En ja, het is ook heel veel niet, daar heb je gelijk in. Bijvoorbeeld (nog) niet erg zichtbaar. Maar stel je voor dat een groep studenten destijds in de trein was gesprongen naar Haren?