Journalistiek achter de betaalmuur

Joshua Livestro, de man achter nieuws- en opiniesite Dagelijkse Standaard gaat een betaalde nieuwssite beginnen (Jalta), met een “indrukwekkende groep topcommentatoren en geoefende journalisten…” Livestro wil eerst 5000 abonnee’s, en vervolgens doorgroeien naar 30,000+ betalers.

Betalen voor online nieuws is geen uitzondering meer. Er zijn al volop betaalmuren, betaalde sites en apps (replica’s van print producten en non-replica’s) van kranten en tijdschriften, premium content en nieuwe producten als de NRC Reader en Q.

Maar echt spannend wordt het als een nieuwe speler geld voor nieuws gaat vragen, zij kunnen geen gebruik maken van de traditionele nieuwsorganisatie (voor content en financiële steun). Wat hebben we, hadden we en krijgen we in Nederland?

  • De Correspondent, ruim 30.000 abo’s. Een hoge gunfactor en veel free publicity.
  • Blendle verkoopt content van anderen: 100.000 ‘gebruikers’ tot dusver, veel gratis PR in DWDD.
  • Elinea: “all you can read“, concurreert met Blendle en Myjour.
  • MyJour: soort van Blendle maar met andere content, meer vakbladen en ook gratis content.
  • TPO Magazine, vroeger De Nieuwe Pers, verkoopt ook losse artikelen via o.a. Blendle.
  • Chris Klomp’s @realtwitcourt: betaalde toegang tot rechtbankverslaggeving via Twitter.
  • Fosfor voor non-fictie e-books en longreads.
  • FMT met een dagelijkse nieuwsbrief en gratis e-books.
  • Bright Ideas: “tweewekelijkse webmagazine”.

Wat is gestopt of komt nog?

  • Immrs is een tablet ‘reader’ die gebruik maakt van bestaand nieuws (via Newz). Nu alleen Beta.
  • De Bicker wilde betaald, maar: “het totale aantal Bicker-abonnees is nog te klein om een abonneemodel te dragen.”
  • Tone: gelanceerd in juli 2013, gestopt na een half jaar.
  • Wâldnet, Friese hyperlocal stopte met betaald: “Het leverde meer irritatie dan inkomsten op”.
  • De Nieuwe Realist (Joost Niemöller), met veel gratis maar ook betaald (per artikel en abo) is “feitelijk” gestopt met de betaalde content: “Ik vond het ook niet leuk om maar voor zo’n beperkte groep te schrijven. Het moet voor iedereen zijn, dat is de charme van het internet. Op den duur wil ik overstappen op een doneersysteem.”
  • En Jalta, de nieuwe site van Livestro dus…

 

 

 

jalta

 

Van de bovenstaande sites kregen er zes op een of ander moment subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers (tegenwoordig “voor de Journalistiek”): Blendle, Elinea, Fosfor en Immrs. Ook de voorloper van TPO Magazine, De Nieuwe Pers, werd door het fonds gesteund. Tast Moving Targets (FMT) kreeg wel subsidie, maar voor een ander project. De Correspondent en Fosfor kregen subsidie van de Stichting Democratie en Media. Joshua Livestro diende ook een verzoek in – voor een eerder / soortgelijk – project, maar werd afgewezen.

Missen we iets? Zet het in de comments.

Een uitgebreide versie van dit artikel is te lezen bij TPO (via Bendle) – betaald uiteraard.

 

5 opmerkingen

  • Je mist De Nieuwe Realist, oftewel Joostniemoller.nl. Hij zet trouwens ook veel gratis stukken op zijn site.

  • Tnx. is toegevoegd. We zitten nu op 10 start-ups met een nieuwskassa.

  • TPO heette vroeger ‘De Jaap’.
    De site van Niemöller is al een aantal maanden gratis. Waarschijnlijk kostte de betaal app meer dan die opleverde.

  • Klopt, TPO was “De Jaap” – wat weer een reactie op De Joop was… Maar TPO Magazine, het betaalde deel, is een voortzetting van De Nieuwe Pers, wat weer een voortzetting van De Pers was…
    Ik heb Niemöller gemaild, de betaalde inhoud bestaat “feitelijk” niet meer. Dus verplaatst.

  • Pingback: Eerst 5000 betalende abonnees, dan pas website | Media-Actua