Jlab geeft weg: graph request in december

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Hoeveel exemplaren van Panorama gaan er naar de leesmap? Hoeveel mannen lezen de Opzij? Hoeveel exemplaren verkoopt nrc.next digitaal?

Volg JlabHU op Twitter en wij zoeken het uit. Alleen in december.

Sommige cijfers (landelijke dagbladen) hebben we vanaf 1937; alle kranten en tjdschriften vanaf 2000; leesgedrag vanaf 2005. Soms ook luisteren, kijken en films; internetgebruik en websitebezoek van nieuwsmerken kan ook, aantal uitgevers, nieuwsbladen, buitenland etc. Wij doen ons best.

Volg ons (we willen 1000 volgers voor 1/1/2014). Ook vrienden worden op Facebook of abonneren op onze Nieuwsbrief telt.

De eerste verzoek-grafiek is voor uitgeef-specialist Paul Disco (HvA). Hij wilde weten hoe het zit met de 17 kroonjuwelen van Sanoma, de bladen die mogen blijven: hoeveel verkopen ze en is dat losse verkoop of zijn het abonnementen? Voila!

sanoma_17

Gemiddeld bestaat 60% van de oplage van deze titels uit abonnementen, 8% zit in leesportefeuilles, 33% is losse verkoop. Actie-abo’s en actie losse verkoop zijn daarbij inbegrepen, die zijn niet substantieel.

Bij de leesportefeuilles zijn Tina (23%), Viva (19%) en Eigen Huis (16%) koplopers.

Flow (63%), Story (60%) en LINDA. (57%) hebben verhoudingsgewijs de hoogte losse verkoop.

UPDATE 8 december: alle cijfers

Screen Shot 2013-12-08 at 11.27.26

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.