j-lab, data, oplagecijfers, telegraaf, paul jansen

Jlab geeft weg: graph request in december

Hoeveel exemplaren van Panorama gaan er naar de leesmap? Hoeveel mannen lezen de Opzij? Hoeveel exemplaren verkoopt nrc.next digitaal?

Volg JlabHU op Twitter en wij zoeken het uit. Alleen in december.

Sommige cijfers (landelijke dagbladen) hebben we vanaf 1937; alle kranten en tjdschriften vanaf 2000; leesgedrag vanaf 2005. Soms ook luisteren, kijken en films; internetgebruik en websitebezoek van nieuwsmerken kan ook, aantal uitgevers, nieuwsbladen, buitenland etc. Wij doen ons best.

Volg ons (we willen 1000 volgers voor 1/1/2014). Ook vrienden worden op Facebook of abonneren op onze Nieuwsbrief telt.

De eerste verzoek-grafiek is voor uitgeef-specialist Paul Disco (HvA). Hij wilde weten hoe het zit met de 17 kroonjuwelen van Sanoma, de bladen die mogen blijven: hoeveel verkopen ze en is dat losse verkoop of zijn het abonnementen? Voila!

sanoma_17

Gemiddeld bestaat 60% van de oplage van deze titels uit abonnementen, 8% zit in leesportefeuilles, 33% is losse verkoop. Actie-abo’s en actie losse verkoop zijn daarbij inbegrepen, die zijn niet substantieel.

Bij de leesportefeuilles zijn Tina (23%), Viva (19%) en Eigen Huis (16%) koplopers.

Flow (63%), Story (60%) en LINDA. (57%) hebben verhoudingsgewijs de hoogte losse verkoop.

UPDATE 8 december: alle cijfers

Screen Shot 2013-12-08 at 11.27.26

Auteurs

5 comments

  • Mooi. Fraai. Interessant om zo het kernassortiment van Sanoma te zien. Drie bladen zijn goed voor 50% van de oplage.

    Just for the record: hoeveel betaalde abonnementen hebben Kek Mama en Fashionista?

  • Zie de tabel bij de update. Het lijkt een riskant businessmodel. Van de top 5 hebben Margriet, Libelle en Story een relatief oud publiek. DD heeft nauwelijks advertenties, brengt dus relatief weinig op.

  • Dank. ja, dat klopt, de kroonjuwelen leunen veel op oudere vrouwen. Op zich logisch, jongeren bereik je niet massaal met print.

  • Veronica Magazine hoort ook nog tot de activiteiten van Sanoma, ook al is dat met een U bocht omdat het in de boedel valt van de SBS groep. Met een oplage van ruim 600k waarvan overgrote deel abo’s meteen de grootste van de groep.

  • Inderdaad een U-bocht-constructie, in het persbericht van Sanoma over waar ze mee doorgaan, waar ze mee stoppen en wat ze elders onderbrengen, komt die naam helemaal niet voor. Als uitgever wordt Veronica Uitgeverij genoemd bij HOI, zelfs op hun eigen website http://www.veronicauitgeverij.nl/ is de naam Sanoma onvindbaar. Het lijkt meer op een drukorder dan een uitgeef-partner.