Jan-Dirk Verhey over hyperlocals in Nederland

Jan-Dirk Verhey, redacteur AD Rivierenland en waarnemend chef Rivierenland indien beide chefs (Bram Verbrugge en Jos Verlegh) niet aanwezig zijn, vertelt over zijn ervaringen met hyperlocals in Nederland. De redactie van het AD maakt er dagelijks gebruik van, maar ze zijn er niet afhankelijk van. Jan-Dirk vindt de hyperlocals een aanvulling voor het nieuwslandschap. Alleen zullen ze de rol van regionale kranten niet overnemen. De meeste sites acht hij onbetrouwbaar, maar voor de krant is het nuttig om te gebruiken. Overigens zullen het geen concurrenten worden voor het voortbestaan van de krant.

Ben je op de hoogte van nieuwe lokale nieuwswebsites? (zoals woudrichem.net, 112 Leerdam enz.)

“Ja, daar zijn we van op de hoogte. Komt regelmatig voorbij op Twitter, ik bekijk ze vaak dagelijks. Daarnaast halen we daar ook wel bijna elke dag onderwerpen vanaf.”

Hoe maak je gebruik van hyperlocals?

“We checken het eigenlijk altijd. Hoe logisch het ook lijkt, maar het is hetzelfde als je een weekblad leest waar je wat vandaan haalt. Dan check je het ook altijd. Er zijn ook sites waarvan we de makers kennen en dan nemen we zeker in het weekend wel eens nieuws over. Vaak zijn dit freelancers van ons.”

Welke website was dat?

“Alblasserdamnieuws. Dat wordt gemaakt door Peter Stam. Hij werkt ook voor ons, dus dat is wel betrouwbaar. Als er een incident is geweest dan gaat hij daar altijd naar toe. Wanneer ik zijn berichten lees weet ik dat het waar is en daar doe je dan ook je eigen voordeel mee.“

En bijvoorbeeld 112 Leerdam? Zijn dat studenten?

“Nee, dat is een man Roy Vermeer, die sturen fotografen op elk incident af.”

Zijn foto’s voor jou het bewijs dat het waar is?

“Ja, als ik de foto’s zie dan is dat voor mij toch wel het bewijs dat het klopt. Dan nog moet je het checken. Zo bellen we de politie op en vragen naar de leeftijd en het geslacht van het slachtoffer en wat de oorzaak was. Vaak zijn lokale nieuwswebsites niet zo volledig en knallen alleen de foto’s erop. Wij willen dan toch wel meer hebben.”

Betaal je voor die foto’s? Meer of minder dan voor je eigen fotografen?  

“Ja, maar ik zal je niet bijpraten over de tarieven van het AD. Het verschilt per keer en hoe groot de foto bijvoorbeeld is.”

Maar het lijkt mij heel handig dat je een clubje hebt dat elke aanrijding achterna gaat?

“Ja, dat is het ook. Daar maken we dankbaar gebruik van. Zij zijn toch vaak de eerste die ter plaatse zijn omdat ze in het gebied wonen. Daarom hebben we ook contact met de jongens van 112 Leerdam want we weten dan wat er komt.”

Hebben jullie een goede samenwerking?

“Ja, nou ja ik zou het geen samenwerking willen noemen. Ze opereren natuurlijk wel apart maar ze maken ook wel eens goede foto’s bij incidenten en dan nemen we die mee. Ze zijn echt een aanvulling voor het nieuwslandschap. Maar niet alle sites zijn even betrouwbaar en voldoen aan onze maatstaf.”

Van wat voor soort berichten maak je gebruik?

“Dat verschilt heel erg per keer. Als je niks hebt pak je ook een braderie in Nieuwendijk (klein dorpje in Brabant) mee van een lokale website. Je checkt dan natuurlijk wel of het klopt.”

Heb je nu ook een website waarvan je weet: daar hoeven we niks vandaan te halen?

“Nee, ik kan zo geen voorbeeld noemen. Er zijn er een paar bij die nogal kneuterig zijn, op die website worden alleen maar evenementen geplaatst zoals de lokale bingo en het lokale weerbericht. Daar valt niet veel te halen maar een site als Ablasserdamnieuws is heel professioneel en daar staan wel twintig berichten per dag op.”

Maar als ze ook lokaal nieuws hebben, zie je ze dan niet als bedreiging of concurrent?

“Nee, totaal niet. Als je het internet als een bedreiging ziet dan kun je beter ophouden. We lopen daar als krant toch achteraan. Ons nieuws komt een dag later. Wij zijn ook geen concurrent voor internet want daar kunnen we niet tegenop boxen.”

Voegen jullie dan wat toe?

“Het is de uitdaging om van een lokaal nieuwsberichtje een volwaardig nieuwsbericht te maken. En dat doen we vaak ook beter want wij zijn allemaal afgestudeerde journalisten en zij zijn, met alle respect, vaak hobbyisten.”

Zijn ze in een soort regionaal nieuwsgat gesprongen?

“Dat geldt voor ons niet, want wij brengen als enige krant ook echt regionaal nieuws. Maar ik kan me voorstellen dat dat wel zo is voor bijvoorbeeld het Brabants Dagblad. Voor kleine dorpjes is het bijvoorbeeld wel handig. Want ik kan me voorstellen dat je dan liever op een lokale site kijkt in plaats van dat je het AD koopt.”

Hoe zie jij hun toekomst?

“Ze hebben zeker wel hun plekje veroverd en ik denk wel dat het iets blijvends is eerlijk gezegd. Mensen blijven altijd geïnteresseerd in het plaatsje waar ze vandaan komen.”

Zullen ze de rol van regionieuws kunnen overnemen?

“Ik hoop het niet. Regionieuws is natuurlijk een van de pijlers van het AD. Zoals het er nu uitziet denk ik niet dat ze dat kunnen. Mensen vinden het toch fantastisch wanneer hun voetbalclub of dorpsfeest in ‘het AD’ komt te staan. Ik geloof niet dat dat snel zou verdwijnen. Wel dat het minder wordt als we moeten bezuinigen. Maar ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Als het minder gaat met het AD weet ik ook niet wat ze gaan doen, of ze ons uit de regio halen of niet.”

Zie je een toekomst in een samenwerking van krant en hyperlocal?

“Nee, dat niet. Ik zou ook niet van een samenwerking spreken. Het klinkt misschien arrogant maar we maken er gebruik van. Dat is toch anders. Want als we ze niet nodig hebben maken we er geen gebruik van, als we daar zelf bijv. een reporter hebben.”

Hoe zit dat dan met betrouwbaarheid?

“Ik heb nog wel een mooi voorbeeld. Vorige week hadden we een bericht in de krant over een meisje dat was beroofd van vijf euro op een rommelmarkt in het land van Heusden en Altena. Dat hadden we van een lokale nieuwswebsite. Ik weet niet meer welke maar wel een betrouwbare in ieder geval. Achteraf bleek het niet te kloppen. Het kan ons ook overkomen dat iemand je wat vertelt en het niet of maar deels blijkt te kloppen. We hebben dat overgenomen omdat het een betrouwbare site was maar zonder het zelf te checken. Dat deden we pas de dag erna. Dat bericht is op die site beland door een kletspraatje van de eigenaar van die lokale nieuwswebsite met de wijkagent. Die had het ook weer ergens opgevangen. Zo kwam het op die site en uiteindelijk ook bij ons in de krant. Daar baal ik dan van, vooral als ik hoor dat het niet klopt.”

Denk je dat hyperlocals je een slechte naam kunnen geven?

“Nee, dat denk ik niet. Het maakt voor de burger wel uit of je van werkendam.net komt of van het AD. Dat verschil zien ze zelf ook wel. De journalistiek heeft toch al een slechte naam. Zeker in de gebieden waar wij komen, waar ze niks van buitenstaanders moeten weten. We staan te boeken als sensatiezoekers en relnichten. Dat imago hebben we aan onszelf te danken maar ik denk niet dat de hyperlocals ons een slechte naam kunnen bezorgen. Ze zijn bekend in hun eigen regio. Iedereen kent ze en weten ook wel dat ‘Pietje’ dit als hobby doet en ’s avonds in de kaasfabriek werkt..”

Wil je zelf wat toevoegen?

“De jongen van Alblasserdamnieuws heeft echt een leuk verhaal. Hij is begonnen met een kneuterige site over 50-jarige huwelijken enzovoort. Overal gaat hij naar toe. Nu doet hij ook de grote nieuwszaken in Alblasserdam. Hij verdient er ook geld mee en lokale adverteerders willen op zijn site staan. Hij heeft zijn motorrijbewijs gehaald en heeft een gele helm. Iedereen weet wanneer er wat gebeurd is omdat dan Peter Stam met zijn gele helm en eropaf gaat. En ik vind het echt knap dat je het voor elkaar krijgt om van een knullige website een volwaardige nieuwssite te maken. Ik kan me niet voorstellen dat er nieuwssites zijn die beter lopen. Onder zijn berichten staan vaak wel 40 of 50 reacties. Het is ook zo dichtbij voor die mensen en dat is natuurlijk ook de kracht van zulke websites. Mensen lezen onze krant voor het regionale nieuws en dat is ook onze kracht. Met het AD gaat het minst slecht van alle kranten. Het nieuws dat lokale nieuws wordt steeds belangrijker omdat dat is wat mensen bindt met de regio.’’

Auteurs