Is online nieuws ‘softer’ dan print?

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

In 2012 ging het dagblad New Orleans Times-Picayune van 7 naar 3 dagen per week – een switch die veel Amerikaanse kranten maken: minder vaak op papier om de kosten te beperken en meer inzetten op digitaal. Het werd een omdedagkrant.

Studenten van professor Vicki Mayer (Tulane University) analyseerden de inhoud van de krant en de digitale kanalen gedurende een maand in 2011 en vergeleken dat met dezelfde periode in 2013.

Hun conclusie was dat de inhoud van de krant zelf nauwelijks veranderd was (als je kijkt naar de verdeling over soorten nieuws) maar dat digitale kanelen meer sport, crime, entertainment en ander soft nieuws bevatten. Ook komen er online minder bronnen voor in artikelen.

Op de site van Columbia Journalism Review wordt het onderzoek uitgebreid besproken, inclusief de reactie van de krant die het onderzoek bekritiseert omdat de steekproef (niet alle dagen gedurende 24 uur) en de keuze van artikelen (het eerste scherm) niet goed zou zijn.

Dat men deze resultaten bekritiseert is geen wonder – er wordt ook door de auteur van het artikel op alle kritiek ingegaan – maar de uitkomsten zijn niet wonderlijk: er wordt bij de Times-Picayune in 2013 met veel minder mensen gewerkt dan in 2011. Digitale content is dus in veel gevallen curated content, dus gehaald van andere bronnen, bewerkt en met minder mensen kunnen er ook minder bronnen aan het woord komen.

Zo’n onderzoek schreeuwt ook om een Nederlandse versie, en het liefst voordat de eerste Nederlandse krant ‘omdedag’ gaat.

Het hele onderzoek is hier te downloaden.

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.