Kerkhoven, M. van, (28 februari 2012). Is ‘digital first’ de redding? “We weten het niet”. De Nieuwe Reporter.
Gelukkig is het Mediaplaza in Utrecht zo over de top jaren-zestig dat het weer futuristisch lijkt. De locatie voor het NVJ-debat over de regionale media was anders wel heel ongelukkig gekozen. Niet dat de discussie geen flowerpower kon gebruiken. Regiojournalistiek lijdt onder conservatieve krachten; belegen journalisten, slappe politiek en het ‘ik-weet-niet virus’.
Hoe krijg je het voor elkaar om per dag bijna een miljoen kranten te verkopen en aan het eind van het jaar toch onvoldoende geld over te houden?
Misschien niet zo’n aardige vraag in een debat onder ‘vrienden van de toekomst van de regionale journalistiek’, maar hij moest natuurlijk wel worden gesteld aan het bedrijf in kwestie, Wegener. Want – ja, het gaat slecht met de regionale krant, lezers en adverteerders lopen weg, en nee, het antwoord hierop is er niet – maar met zulke omzetcijfers klinken een personele aderlating van 10%, en een ongewisse gok op de digitale toekomst, wel erg ongeloofwaardig.
Met zoveel woorden is de vraag niet eens gesteld, maar een helder antwoord kwam er toch van de Noorse bestuursvoorzitter van Wegener, Truls Velgaard. “Van de 15% bruto streefwinst houden we ook wel eens netto bijna niets over. Bovendien moeten we rekening houden met een toekomst waarin we vermoedelijk nog meer lezers gaan verliezen.” Op de vraag hoe kansrijk de nieuwe strategie digital first is, was het antwoord: “dat weten we niet.”