“Interactieve producties laat je in kwetsbare mensen verplaatsen”

interactieve

Vrijdag 1 april promoveert Renée van der Nat aan de Hogeschool Utrecht op haar onderzoek naar interactieve journalistiek. In de podcast staan we stil bij wat interactieve producties zo aantrekkelijk maakt. Journalist Jessica Maas – maker van de producties Fort Europa en Mensenhandel in Nederland – vertelt vanuit de praktijk.  

Meegenomen in het verhaal  

Renée van der Nat onderzocht tijdens haar promotieonderzoek verschillende interactieve producties en wat steeds blijkt is dat de gebruiker betrokken wordt in het verhaal. Of liever gezegd: betrokken ráákt. “Het verhaal moet betekenis gaan krijgen. Door het samenspel van beeld, tekst en audio word je meegenomen in een verhaal. Je creëert betrokkenheid wanneer je als gebruiker dan ook nog eens keuzes kan maken die invloed hebben op de verhaallijn. Dan krijgt het pas écht betekenis.” 

Mee op reis 

Betekenisgeving was voor Jessica Maas in haar tijd als correspondent in Turkije de belangrijkste reden om Fort Europa te gaan maken. Daarin word je meegenomen in de vluchtverhalen en dilemma’s die Syriërs op hun route naar West-Europa tegenkomen. Maas: “Een ouder echtpaar uit Tilburg schreef mij na het bekijken van Fort Europa een brief dat het wel een vluchteling wilde opnemen. Het doet echt iets met mensen wanneer ze kunnen invoelen wat voor verschrikkingen de ander meemaakt.” 

Verplaatsen in de ander 

“Als je dat kan bereiken, dan heb je goud in handen”, zegt onderzoeker Van der Nat. “In de Groningse productie Uit het moeras zie je bijvoorbeeld hoe armoede van generatie op generatie wordt doorgegeven. En op die manier wordt het heel tastbaar. Je kan je verplaatsen in de ander.”  

Podcast Journalism Lab 

De podcast is een initiatief van Journalismlab van het lectoraat journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Dat doet praktijkgericht onderzoek naar journalistiek in Nederland. Presentatie is in handen van Radio 1-journalist Wiebe de Jong, Milou Vollebregt is redacteur. De muziek die je hoort is van Benjamin Tissot. 

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer

Thema's

Research &
automatisering

De veranderende researchpraktijk en de rol van AI

Belevenis-
journalistiek

Digitale storytelling en het effect op de consument

Nieuws-
consumptie

Verschillende vormen van nieuws en het effect ervan

Innovatie
in onderwijs

Journalistiekonderwijs in een veranderende wereld

Lokale
journalistiek

Ontwikkelingen op het gebied van lokale media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.