De titel van Alberto Cairo’s nieuwe boek wordt: Insightful Art. Dat vertelde hij op zijn bezoek (20 november 2013) aan de minor-studenten Editorial Media Design van de Hogeschool Utrecht. Infographics zijn bedoeld om de lezer nieuwe inzichten te geven of om bepaalde zaken te verduidelijken zegt Alberto Cairo (datavisualisatie-expert en Professor Information Graphics and Visualization).
Cairo onderstreept ook het belang van tekst. Tekst is veelal een ondergeschoven kindje als het gaat om infographics, terwijl een goede kop of duidelijke begeleidende tekst de lezer kan helpen om de infographic beter of sneller te begrijpen. “An infographic is not just visuals. An infographic is a symbiosis between visuals and words. Both are equally important”, aldus Cairo.
Enkele studenten kregen de kans om hun eerste ideeën te pitchen voor de interactieve infographic opdracht waaraan zij de komende tien weken in teams werken.
Een steeds terugkerende tip van Cairo was om het maakproces altijd te beginnen met de vraag “Why should readers care?” Wat is het verhaal, wat zijn de patronen, verbanden, verschillen etc? Wat wil je dat lezers zien? De antwoorden op deze vragen bepalen namelijk voor een groot deel de visualisatievorm. Wil je een bepaalde ranking laten zien in landen, gebruik dan bij voorkeur een vorm waarbij je de lezer in één oogopslag een bepaalde rangorde kan laten zien. Een kaart is dan bijvoorbeeld minder geschikt. Voor een overzicht wanneer je welke visualisatievorm moet gebruiken kan The Chart Starter een handige tool zijn. Maar laat je hier niet geheel door leiden, vertrouw ook altijd op je eigen common sense.
Cairo onderscheidt vijf kenmerken waaraan een infographic moet voldoen:
Waarachtig
Het eerste kenmerk is volgens Cairo de belangrijkste. Een infographic moet waarachtig zijn. De gegevens moeten kloppen. Er bestaan veel misleidende infographics, zie hier enkele voorbeelden. Deels heeft dit te maken met onvoldoende ontwikkelde statistische vaardigheden. Leer daarom als journalist of designer omgaan met complexe data. Boeken zoals Naked Statistics, Statistics in Plain English en Discovering Statistics kunnen hier goed bij helpen.
Functioneel en aantrekkelijk
Een infographic moet ook functioneel en aantrekkelijk zijn om lezers te trekken. Hiervoor geldt wederom, begin met het beantwoorden van enkele vragen: Wat zal de lezer willen weten? Waar zal hij of zij geïnteresseerd in zijn? Welke mate van complexiteit is gewenst? Het kan goed zijn om lezers verschillende visualisatievormen aan te bieden. Cairo promoot datajournalisten en designers om animaties aan te vullen met bijvoorbeeld (interactieve) infographics. “Many people prefer watching, others want to do something. You have to satisfy both.” Geef lezers bijvoorbeeld eerst informatie middels een animatie en geef ze vervolgens de kans om de data verder te ontdekken in een interactieve infographic.
Verduidelijken en inzicht geven
Infographics moeten zaken ook verduidelijken en nieuwe inzichten brengen. Infographics die cijfers slechts op een mooie manier visualiseren zijn volgens Cairo geen infographics. Verschillen tussen landen, veranderingen in tijd, bepaalde patronen; dat zijn allemaal zaken die zich goed lenen voor infographics omdat lezers het in een bepaalde context kunnen plaatsen. In sommige gevallen kan het goed werken om een storytelling-vorm te gebruiken. Vertel een verhaal stap voor stap met infographics.
“An infographic is like a hammer. It has a certain shape because it has a certain purpose. Think about the insights, the stories that readers should discover. Make infographics that are enlightening in a sense of changing people minds for the better”, Aldus Cairo.