Informatievisualisatie vraagt om meer dan mooie plaatjes

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Op de posterpresentatie van het Etmaal van de Communicatiewetenschap vertellen  Yael de Haan, Laura Buijs en Gerard Smit hoe het komt dat sommige  journalisten, designers en data-analisten zo goed met elkaar samenwerken en waarom het bij anderen juist mis gaat. Ze gebruiken daarvoor het model van de trading zones dat ze combineren met de ‘interpersonal circumplex. Hoe verschillende omstandigheden vragen om verschillende manieren van samenwerken.

schema1

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.