Indringende Pop-Up portretten van vluchtelingencrisis

Twee dagen en honderden items verder, kan niet anders dan worden gezegd: het vierde Pop-Up Newsroom project van de SvJ was een groot succes (dat je dat nog een keer schrijft als journalist…). Twintig studenten deden in twee dagen verslag van de vluchtelingensituatie in Nederland, als onderdeel van een project waar 6 andere J-Schools dat in hun eigen land deden.

De onderwerpen en invalshoeken waren divers, maar de aanpak was universeel: verhalen over mensen, op en over de straat. ‘Maak contact’, was de opdracht. Met het Pop-Up Newsroom project is na tien weken de nieuwe mediumredactie J-Lab afgesloten. Een redactie waarin klassieke journalistieke vaardigheden worden ingezet in een nieuwe realiteit.

Screen shot 2015-11-05 at 8.29.28 AM

De digitalisering heeft het media-ecosysteem behoorlijk overhoop gehaald. Wat betekent dat voor een journalistiek van de toekomst, welke vernieuwingen zijn noodzakelijk en hoe moet je daar als beginnend journalist op inspelen? Dat zijn de centrale vragen in deze redactie.

Heumensoord, kraakpand in Duivendrecht, nieuw vluchtelingenonderkomen in Utrecht, vanuit heel Nederland is verslag gedaan. Met persoonlijke, altijd indringende reportages en – geheel in stijl van de Pop-Up Newsroom gedachte – met een kernachtige boodschap.

Screen shot 2015-11-06 at 9.28.59 AM

Kijk vooral op popupnewsroom.net voor een overzicht van de wereldwijde producties gemaakt in de afgelopen twee dagen.

De jonge verslaggevers hier bijeen voor een van de redactievergaderingen.
Screen shot 2015-11-06 at 10.07.26 AM

Als onderwijsproject biedt de Pop-Up Newsroom veel aan studenten. Het combineert een oefening in klassieke journalistieke vaardigheden zoals het herkennen van nieuws, het functioneel interviewen en het vinden van bronnen, met de moderne journaliste praktijk waarin de nieuwsgaring sneller gaat, over diverse (sociale media) kanalen wordt verspreid en de betrokkenheid van de verslaggever soms zichtbaarder mag zijn.

Auteurs