IJdelheid en media-geilheid: Plasterk en de media

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Ministers struikelen over vanalles. Over bonnetjes (Peper), dronken achter het stuur zitten (Smallenbroek), de Schipholbrand (Donner), Rutger Castricum (Vogelaar) of de gekozen burgemeester (De Graaf).

Als Plasterk het veld had moeten ruimen was dat een novum geweest: een minister die over zijn eigen media-geilheid zou uitglijden.

In de berichtgeving over de Plasterk-affaire ging het vaker over optredens in Nieuwsuur en Pauw & Witteman dan over zijn optreden in de Kamer.

Wie bij Plasterk op bezoek kwam, moest eerst zelf op de foto (psychologen noemen zoiets projectie).

Plasterk is dol op de camera. Uit het onderzoek van Thomas Boeschoten naar talkshow-gasten wordt dat ook duidelijk “De enige gasten die ooit in alle zeven talkshows te zien waren zijn Halina Reijn en Ronald Plasterk”. Plasterk moet met 53 optredens alleen collega-politici Alexander Pechtold, Femke Halsema, Wouter Bos en Job Cohen voor laten gaan.

Hij zal ongetwijfeld deze week weer een veelgevraagde gast zijn. Zal hij de verleiding kunnen weerstaan?

plasterk

Foto linksboven is screenshot van een detail van de netwerkanalyse van Thomas Boeschoten, foto onder is screenshot van Google images.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.