Hyperlocal Academy: kwaliteit

Regionale uitgevers hebben zich de afgelopen jaren uit de lokale nieuwsmarkt teruggetrokken. Bezuinigingen en consolidaties waren daarvoor vaak de oorzaak. Deze ontwikkeling biedt de hyperlocal grassroot journalistiek die met ambitie, passie en slim ondernemerschap aan de slag gaat juiste nieuwe kansen. De SvJ Hyperlocal Academy speelt daarop in.

Er gebeurt lokaal steeds meer dat de moeite waard is kritisch te volgen. Democratische controle wordt door gemeentelijke fusies effectief kleiner, het totaal aantal raadsleden neemt af in Nederland, terwijl de taken van gemeentes juist toenemen. En ook het belastinggeld dat daarmee is gemoeid. Je zou zeggen, een recept voor politieke blunders, en dus een goudmijn voor de nieuwsjagende hyperlocal.

Omzetten van 20.000 euro en 200.000 unieke paginabezoeken per maand zijn overigens nu al geen uitzonderingen meer voor hyperlocal nieuwswebsites. Over de toekomst van deze nieuwe lokale start-ups zijn de meeste onderzoeken dan ook positief. De verwachting is dat er meer initiatieven zullen komen en dat de bestaande hyperlocals zullen blijven groeien en meer omzet maken. Maar de journalistieke aanpak vraagt blijvende aandacht, net als de ambitie om meer eigen nieuws te maken.

Hyperlocal Academy
Uit nationale en internationale case-studies lijkt zichtbaar te worden dat journalistieke kwaliteit inderdaad een voorwaarde is voor nieuwsmedia om langdurig een plek te kunnen houden in een lokale gemeenschap. Je kunt vooral toegevoegde waarde creëren met nieuws waarvoor mensen terugkomen, is het idee. Dat is ook de overtuiging waarmee het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek van Hogeschool Utrecht workshops aanbiedt aan startende lokale journalisten. Met hulp van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en het Center of Expertise van Hogeschool Utrecht is daarvoor de Hyperlocal Academy opgericht.

Het programma met vier workshops richt zich op mensen die een lokale nieuwssite exploiteren en die een kwaliteitsslag willen maken. De thema’s zijn: hoe organiseer ik de marketing effectiever, hoe blijf ik technisch bij, hoe bereik ik meer bezoekers (sociale media) en hoe verbeter ik de content?

1. Geld verdienen met hyperlokale nieuwssites. In de workshop wordt een commercieel actieplan opgesteld, die als doel heeft de nieuwssite meer inkomsten te laten genereren.
2. Content management systemen en technische mogelijkheden. Deelnemers gaan zelf kijken hoe meer halen is uit hun eigen gebouwde website of uit vaste formats zoals WordPress die aanbiedt.
3. Sociale media. Hoe bouw je een – eventueel meeschrijvende – community op en hoe en bereik je een lokaal publiek.
4. Content strategieën. Met betere journalistiek is een groter publiek te bereiken. Er is vraag naar lokale kwaliteitsjournalistiek.

De serie workshops is tot nu toe tweemaal aangeboden. In totaal hebben zich ruim veertig eigenaren van hyperlocals aangemeld. Met name naar het onderwerp hoe de journalistieke content is te verbeteren, blijkt vraag te zijn. Ook op de afsluitende Dag van de Lokale Journalistiek, op 11 juni dit jaar, stond dat onderwerp centraal. De inschrijving voor de workshops die in het voorjaar van 2016 zullen worden gegeven, kan vanaf januari 2016. Precieze data volgen nog.
Voor meer informatie stuur een mail naar kenniscentrumfcj@hu.nl.

Onderzoek
Dit jaar zal door het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek van Hogeschool Utrecht in nieuw kwalitatief en kwantitatief onderzoek worden gekeken naar de journalistieke ambities en ethiek die in de praktijk worden gebracht en naar de bezoekersaantallen en omzetten van hyperlocal nieuwssites in Nederland. Daar liggen kansen, dat is duidelijk. Aan de vraag naar lokaal nieuws zal het niet liggen, met meer journalistieke – kritische – aandacht voor lokale zaken, zal ook die onvermijdelijk toenemen.