Hoe oud is de krantenlezer?

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

De gemiddelde Nederlandse krantenlezer is 48 jaar, per titel varieert dat van 40 (nrc.next) tot 55 (Trouw).

WAARSCHUWING BIJ DE CIJFERS.

Deze grafiek is ‘grof’ in elkaar gezet, op basis van de gegevens uit de grafiek die eerder op krantenstatistiek verscheen (zie tweede grafiek hieronder). NOM printmonitor rapporteert namelijk geen gemiddelde leeftijd, alleen het aantal lezers in een leeftijdscategorie. Ik heb dus zelf moeten knutselen (je moet toch wat op de zondagochtend).

Er zijn vijf leeftijdsgroepen: 13-19, 20-34, 35-49, 50-64 en 65+. De lezers uit de eerste categorie heb ik allemaal de leeftijd 16 gegeven, die uit de tweede 27, dan 42, 57 en 77 – vooral die laatste is een gokje. Het aantal lezers uit een groep is vermenigvuldigd met die ‘fictieve’ gemiddelde leeftijd, het totaal is gedeeld door het totaal aantal lezers (klik op grafiek voor grotere versie).

Wat opvalt is dat de kranten niet heel veel uit elkaar liggen. Next, Metro en Spits-lezers zijn misschien zelfs ouder (40-43 jaar) dan je zou verwachten; bij De Telegraaf, NRC Handelsblad en Trouw (51-55) zijn ze ook weer niet stokoud. Bij die laatste groep (ook bij RD, ND, AD en Volkskrant) moet rekening gehouden worden met meelezende thuiswonende kinderen.

Het gaat dus niet om de leeftijd van de abonnees (die ligt waarschijnlijk hoger) maar van de lezers.

De gemiddelde lezer van een regionale krant is 52 jaar (net iets ouder dan die van NRC Handelsblad). [In de vorige versie van deze post was de informatie over regionale titels nog niet opgenomen, ook de grafiek bevatte geen gegevens over regio-titels. De vorige grafiek (zonder regio) is hier te zien. (update: maandag 25 februari)]

Als we naar de titels kijken (zie hieronder), valt ook op dat geen enkele krant de grootste groep lezers uit 13-19 haalt, alleen nrc.next en Reformatorisch Dagblad (grote gezinnen?) scoren het hoogste in 20-34. Metro, Spits, Nederlands Dagblad en FD halen hun hoogste score in de categorie 35-49. De andere landelijk titels – evenals regionale kranten – hebben de meeste lezers in de groep 50-64 (afgezien van Trouw die als enige uit de groep 65+ de meeste lezers haalt).

Als we gratis en betaalde kranten vergelijken levert dat het volgende beeld op: de jonge meelezende thuiswoners trekken de cijfers in de 13-19 categorie op. Als ze gaan studeren en/of op zichzelf gaan wonen, gaan ze minder betaalde en meer gratis kranten lezen.

 Dit artikel verscheen eerder in een iets gewijzigde versie op krantenstatistiek.

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.