Hier gebeurt nooit wat! Innoveren kranten eigenlijk wel?

‘Papier is dood. En kranten hebben dat aan zichzelf te danken.’ In digitale kringen zijn dit soort uitspraken bon ton. Lekker gratis alles online, dat is de toekomst! Maar klopt het? Gebeurt er niks in de wereld van de dode bomen?

Je geheugen opfrissen doe je tegenwoordig door in je Twitter Timeline terug te gaan. Wat gebeurde er in krantenland sinds begin november? Veel dus: online, iPad, personeel, outsourcing, verhuizingen, herlanceringen, content-verkoop, oplage-markeling, digitale abonnementen etc.

  1. Alle websites van de kranten van Wegener werden grondig vernieuwd. Ruimer van opzet, strakker van design en met een duidelijke navigatie (BN De Stem).
  2. Uitgever Wegener zelf wordt van de hand gedaan – de Telegraaf haakte af, de Persgroep is de grootste kanshebber. In dat geval is er echt slechts één krant van Denekamp tot Sluis. Voor de Noordelijke Dagbladcombinatie (NDC) is het lastiger een koper te vinden.
  3. Bij Wegener ging De Persdienst (DPD) van start, een gezamenlijke nieuwsdienst voor al het bovenregionale nieuws.
  4. Nieuwsstromen binnen Nederland worden verlegd. Als gevolg van het verdwijnen van de Gemeenschappelijke Persdienst GPD, het gezamenlijke persbureau van een aantal regionale kranten, moeten andere ex-leden hun nieuws elders gaan halen. Het Nederlands Dagblad gaat bijvoorbeeld bij de Volkskrant shoppen.
  5. De Telegraaf kreeg een nieuwe iPad-app (Telegraaf HD). Voorlopig gratis, maar er worden ook betaalde onderdelen voorbereid die begin 2013 in de app worden opgenomen. De krant introduceert in 2013 ook een nieuwe iPhone-app.
  6. De regionale kranten van TMG (Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Gooi- en Eemlander en Leidsch Dagblad) kregen een eigen iPad-versie. Abonnees krijgen de krant 30 dagen gratis – dan moeten zij ook gaan betalen. (Haarlems Dagblad)
  7. NRC Handelsblad betrok een nieuwe locatie aan het Amsterdamse Rokin. Iedereen zit nu ‘knus’ dicht bij elkaar in de voormalige Optiebeurs. Het restaurant (nog niet af) is door een glazen plafond van de redactie gescheiden, dat wordt ‘elke dag rokjesdag’ bij de Nieuwe Rokin Courant.
  8. Nrc.next, nu nog hoofdredacteur-loos, krijgt begin volgend jaar te maken met een make-over die de krant een meer newsy image moet geven.
  9. Bij de BDU (o.a. Barneveldse Krant) worden bijna alle journalisten ontslagen, die vervolgens als zelfstandig content manager voor de titels kunnen gaan werken. Bij Mecom Nederland heeft David Montgomery een soortgelijk idee enkele jaren geleden al eens voorgesteld, in Barneveld doet men het gewoon.
  10. Een groep van 12 uitgevers (TMG, Persgroep, Wegener, ANP, Mediagroep Limburg, SDU, NDC, Erdee Mediagroep, ND, BDU, Friesch Dagblad en FD Mediagroep) introduceerde www.newz.nl. Dat is een platform waarop die uitgevers content beschikbaar stellen voor andere partijen. Die kunnen dat dan bijvoorbeeld via apps vermarkten. Medio 2013 moet newz – een initiatief van NDP Nieuwsmedia – operationeel zijn.
  11. De Volkskrant gaat een pluspakket introduceren: extra online-informatie en columns die voor abonnees gratis zijn, maar waarvoor web-only bezoekers moeten betalen.
  12. Het Financieele Dagblad verschijnt in 2013 in een nieuw (kleiner) formaat. Daarnaast gaan ze testen (pesten?) door de website helemaal dicht te zetten. Daardoor is het tijdelijk niet meer mogelijk om na registratie 10 artikelen per maand te lezen.
  13. De HOI-cijfers (oplagen) worden met name voor digitale uitgaven anders verzameld en gerapporteerd. Het zal voor veel titels fors hogere cijfers betekenen, omdat nu ook de abonnees die de digitale krant als extra bij het papieren abonnement krijgen (combinaties van print en digitaal) meetellen. De groei is overigens niet geheel virtueel: de digitale versies van de kranten (iPad) zullen ook een fikse autonome groei laten zien.
  14. Het Stimuleringsfonds voor de Pers mag blijven bestaan, in tegenstelling tot het Mediafonds dat in de frontale aanval op de publieke omroep is gesneuveld. Het fonds deelde aan het eind van 2013 nog even een fikse hoeveelheid steun uit aan onder andere De Nieuwe Pers, De Twentsche Courant, NDC en BN De Stem.
  15. Kranten moeten meer voor bezorgers gaan betalen omdat ze zich niet langer mogen onttrekken aan het minimumloon. Het argument dat het om een ‘bijverdienste’ zou gaan die niet onder de minimumloonregeling viel, werd niet geaccepteerd. Hierdoor gaat de kostenbesparing die wordt gerealiseerd doordat uitgevers steeds meer kranten samen laten bezorgen deels  weer verloren.

Dit artikel verscheen eerder op Inct.nl roundup.

Auteurs

3 comments

  • Best Piet,

    Even een kanttekening ten aanzien de wijze waarop BDU de redactie reorganiseert (onder punt 9). De voorstelling dat àlle journalisten zijn ontslagen en als kleine zelfstandige kunnen blijven bijdragen, is té kort door de bocht. De situatie op dit moment (medio december 2012) is dat (bijna) alle journalisten weliswaar boventallig zijn verklaard, maar dat ze kunnen solliciteren op vacatures in de nieuwe backoffice. Die procedure loopt momenteel volop. Er blijft hoe dan ook een kern van journalisten in loondienst werkzaam, zij het vooral in de verwerking van content en niet meer in de productie ervan. Dat is de essentie van de keuze die BDU heeft gemaakt. Contenverwerking beschouwen we als de kern van onze activiteiten. De onderscheidende artikelen voor onze media, waarvan de formules inhoudelijk ongewijzigd blijven, willen we betrekken uit een freelance schil buiten het Mediahuis. Eigenlijk moet ik zeggen; uit een bredere schil dan voorheen. Dat is overigens een ingrijpende verandering die op individueel niveau soms dramatische gevolgen heeft. Het is wel het gevolg van onze visie op de ontwikkelingen in ons vak, óók in de lokale journalistiek. Wij denken dat deze -horizontale- organisatie beter toegerust is om adequaat in te spelen op snelle veranderingen, dan de oude, meer verticaal georiënteerde organisatie (redacties met verslaggeving en bureauredactie per merk). De economische crisis waarin we ons bevinden heeft het tempo van de veranderingen gedicteerd, niet de inhoud van de visie.
    Wat ik -samengevat- wil zeggen is dat het klopt dat BDU nieuwe wegen zoekt om in te spelen op snelle veranderingen in de wereld van de lokale jouirnalistiek, vanuit de overtuiging dat we aan zullen moeten blijven pikken om in de race te blijven. Dat we dat met (fors) minder mensen in vaste dienst doen dan voorheen is ook correct. (Is overigens niet hetzelfde als met minder mensen). Dat BDU dat gaat doen met uitsluitend zelfstandige ‘contentmanagers’ is wellicht toekomstmuziek, maar op dit moment zeker niet aan de orde.

    Daan Bleuel,
    hoofdredacteur BDU
    Lokale Nieuwsmedia

    • Beste Daan,

      “kort-door-de-bocht” is mijn tweede naam…. Bij die alinea had overigens een link gemoeten naar jullie eigen site: http://tinyurl.com/dbucontent

      Dat heb ik verzuimd, en de suggestie dat iedereen als ZZP’er moet gaan werken is inderdaad niet correct. Een deel kan blijven werken, alhoewel het niet duidelijk is in welke functie, een deel ‘kan’ ZZP-er worden. Maar “de productie van artikelen voor kranten en tijdschriften wordt nagenoeg volledig uitbesteed”, dat is nogal wat. Ik maak er overigens wel uit op dat de overblijvende mensen het eindproduct moeten samenstellen – de journalistiek wordt uitbesteed.

      Ik suggereer overigens niet dat alle journalisten ontslagen worden, maar stel dat “bijna” alle journalisten worden ontslagen. In jullie jargon gaat dat over 60 BDU-journalisten die “boventallig” worden en 8 mensen die hun functie houden, 50 van de “de in totaal ruim 250 medewerkers verliezen hun baan”

      In jullie uitleg staat verder: “Boventallige journalisten kunnen solliciteren op één of meer van de 36 nieuwe functies en horen eind december of ze zijn benoemd. Degenen die niet worden herplaatst in een nieuwe functie, verliezen hun vaste dienstverband. Een deel van hen wordt in de gelegenheid gesteld te blijven werken voor de BDU als freelancer of zzp’er.” Die 36 gelden dus voor heel BDU (alle titels).

      Het is – en daarom staat hij ook in het rijtje (nr. 1 of 2 was beter geweest) – één van de meest verregaande innovaties.

      Afgezien van arbeidsrechtelijke en persoonlijke gevolgen, is de vraag wat dat voor de content betekent. Ga je als ZZPer nog investeren in achtergrond of onderzoek?

      Ik zou niet meteen mijn hakken in het zand willen zetten, het zou best een heel interessante krant op kunnenn leveren, maar er zijn zeker gevaren.

  • Pingback: Hier gebeurt nooit wat! Innoveren kranten eigenlijk wel? | journalismlab.nl | Freelancersnieuws | Scoop.it