Zo’n zeven miljoen Nederlanders (50% van de bevolking van 13 jaar en ouder) bezoekt maandelijks een website van een dagblad. Ze doen dat niet elke dag, maar gemiddeld wel meer dan 20 keer per maand. En bij zo’n bezoek bekijken ze zo’n 5 pagina’s.
Vergeleken met vijf jaar geleden is dat een forse stijging, toen ging het om 4.8 miljoen bezoekers (35% van de bevolking), gemiddeld 14 maandelijkse bezoeken en 4.4 pagina’s volgens Cebuco / STIR).
Stagnatie
Ondanks die groei over vijf jaar lijkt er de laatste jaren stagnatie op te treden. Het aantal bezoekers blijft rond de zeven miljoen terwijl ook het aantal bezoeken en het aantal pagina’s gelijk blijft.
De reden voor die stagnatie is niet alleen de enorme concurrentie online maar ook dat alleen bezoek op PC’s en laptops wordt gemeten. Als mensen op hun smartphone of iPad een krantensite bezoeken wordt dat (nog) niet apart per titel gemeten. Het zou totaal om 1.8 miljoen (smartphone) en 1.4 miljoen (tablet) gebruikers gaan die “wel eens” via die platformen een krant lezen.
De vier grootste kranten op papier zijn ook de vier grootste kranten op internet: De Telegraaf, AD, Volkskrant en NRC Handelsblad. Zij bereiken ieder een miljoen of meer mensen online.
Tarieven
Of kranten ook geld verdienen online is de vraag. De concurrentie is hoog en de tarieven zijn dus laag, alleen bij een massabereik zijn er voldoende inkomsten om de zaak draaiende te houden.
Vandaar dat kranten steeds meer op zoek gaan naar andere online verdienmodellen zoals betaalde apps (iPad), paywalls en access na registratie (waardoor kranten gegevens van gebruikers krijgt die je voor marketing kan gebruiken of kan doorverkopen).