Zij zijn groot en ik is klein……

……. en dat is niet eerlijk, o nee.

De italiaanse tekenaar Toni Pigot (1921-2001) gaf deze tekst mee aan zijn creatie ‘Calimero’. Een zwart kippenkuiken met op zijn koppie een gescheurde eierdop. Een populaire tekenfilm serie uitgezonden in de jaren tachtig.Een organisatie die last heeft van dat ‘ik is klein en zij zijn groot gevoel’ krijgt nog altijd het stempel mee belast te zijn met het ‘calimero-complex’. De lokale omroep in Nederland heeft al sinds jaar en dag last van dit complex. Te klein tegenover het ‘fantastische’ Hilversum. Te klein om serieus genomen te worden binnen dorp of stad. Koffie en cake clubs en soldeerbout in de aanslag. Iets wat steeds minder opgaat in de lokale omroep van heden.

Afgelopen week presenteerde Stichting Lokale omroep RTV Stichtse Vecht haar cijfers. Deze lokale omroep heeft als bereik het gebied ten noorden van Utrecht. Kernen Maarssen, Breukelen en Loenen aan de Vecht vormen samen met wat kleinere kernen het uitzendgebied. De kernen samen goed voor zestigduizend inwoners.

Enkele jaren geleden heeft de omroep het roer drastisch omgegooid. Niet geheel tot blijdschap van iedere vrijwilliger bij de omroep. Een turbulente periode waarin de focus van radiostation overging naar online facilitaire organisatie in lokale media. Voorzitter Eric Loman toont samen met hoofdredacteur Robbert Oelp de cijfers.

Uit een door de gemeente Stichtse Vecht gehouden onderzoek (DVJ Insights, 2015) blijkt dat in 2015 het bereik van RTV Stichtse Vecht in de online omgeving 55% bedroeg tegenover televisie met 26% en radio 4%. Vooral scoort deze omroep goed bij de inwoners van 35 jaar en jonger.

In 2016 is de online berichtgeving, via het platform rtvstichtsevecht.nl, 1,1miljoen keer aangeklikt (pageview cijfers Mediahub). De mobiele applicatie wordt gemiddeld 2500 keer per maand gebruikt. Live radio maken gebeurt alleen nog op zaterdag. Diverse programma’s gericht op de 55 plusser bereiken dan de lokale ether. En dit alles doet deze omroep met een positief resultaat op een begroting van vijftigduizend euro per jaar. Voornamelijk inkomsten vanuit de landelijke bijdrage. Commercie is er (nog) niet. Een goede vrijwilliger vinden om deze taak uit te voeren en de traditie van adverteerders om alleen te adverteren in de lokale krant doorbreken, ligt hieraan ten grondslag.

En toch nog een calimero-complex? Toch wel. Want uiterst bescheiden stelt de lokale omroepbaas zich op tegenover het gezelschap van Raadsleden uit de gemeente Stichtse Vecht. Speciaal voor hen was deze avond georganiseerd. Wellicht door de aankomende gemeenteraadverkiezing in voorjaar 2018 was de opkomst groot.

Ook deze omroep moet op aangeven vanuit de NLPO gaan samenwerken met ‘buur-omroepen’. De NLPO is de stichting die vanuit de branche organisatie OLON de vorming van streekomroepen behartigd. (www.olon.nl/nieuws/artikel/bekijk/1149195451/introductie-nlpo) Het vormen van een streekomroep moet de lokale omroep een beter aanzicht geven bij de burger. Betere aansturing moet leiden tot een professionele uitstraling.

Einde ‘koffie en cake club’, einde Calimero.

Voor RTV Stichtse Vecht een aanleiding om te komen tot gesprekken met omroep Ronde Venen. (bron: Streek 34 Utrecht West voorstel 3 NLPO) De aanwezige raadsleden vragen zich af wat of die samenwerking verbetert aan het lokale gevoel. Is er niet eerder juist afname van de authenticiteit?

Toch blijft bij de bestuurders het gevoel dat de lokale huis-aan-huis krant nummer 1 is als het gaat om bereik van de bewoner. Cijfers van RTV Stichtse Vecht tonen echter aan dat 77% van de respondenten jonger dan 35 jaar aangeeft het online platform juist te gebruiken voor lokaal nieuws en informatie. (DVJ, Insights 2015)

Nieuws dat scoort, zegt Oelp, is het nieuws over calamiteiten, evenementen en sport. Belangrijk is dan vooral om zoveel mogelijk beeld te maken. Beeld van de aanwezige personen. Dat scoort. Toename van facebook is opvallend. ‘Koppen scoren, beelden bekijken en delen. Dat neemt toe’ aldus hoofdredacteur Robbert Oelp.

In samenwerking met studenten School voor Journalistiek werd er afgelopen jaar ingezet op nieuwsbereik in Stichtse Vecht. Helaas is deze samenwerking weer gestopt met als reden dat er te weinig nieuws zou zijn in Stichtse Vecht. ‘ja, dat kan’ neemt Oelp die teleurstelling.

Het ‘calimero-complex’ is voor een omroep met vooral inzet op online niet meer van toepassing. Het is vooral een dingetje van lokale bestuurders en inzicht van lokale adverteerders. Of de streekomroep die verandering brengt is iets dat ik mij sterk afvraag.

 

Voorpagina online omgeving RTV Stichtsevecht

Voorpagina online omgeving RTV Stichtsevecht

2 comments

  • Dank voor je uitstekende stuk Arjan. Je slaat de spijker op zijn kop. Het geeft een mooie objectieve blik op de lokale omroep van Stichtse Vecht en geeft een mooi waarheidsgehalte over stand van zaken in het lokale medialandschap.

  • Vanuit mijn rol bij de vrijwilligerscentrale merk ik dat het bereik gegroeid is en er steeds mee r op lokale reportages reageren. Neem bijv de uitzending over TOP bijeenkomst van 16 feb jl. Het opschalen naar een regionale omroep lijkt mij toch ten koste gaan van de lokale berichtgeving. En wellicht hebben wij lokaal minder vaak schokkend nieuws, dat neemt niet weg dat de lokale betrokkenheid van de pers gewaarborgd moet worden.