GPD RIP – incident of trend?

De Digital Switch van Mecom (Wegener, Media Groep Limburg) was de onvermijdelijke opmaat voor het einde van de Geassocieerde Persdiensten (GPD). Met de grootste klant verdween de bodem onder het samenwerkingsverband. (Van de Digital Switch is daarna weinig meer vernomen.)

Wegener ging voor zichzelf zorgen met minder mensen en voor lagere kosten met De Persdienst (DPD). Het nieuwe persbureau heeft ook nr. 2 van de regionale uitgevers binnengehaald: TMG (Haarlems -, Noordhollands – en Leidsch Dagblad en Gooi- en Eemlander).

Daarmee is eigenlijk DPD GPD geworden.

De NDC (Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden) gaat nieuws van Persgroep (AD en Parool) betrekken terwijl het Nederlands Dagblad nieuws van de Volkskrant gaat kopen.

Het verdwijnen van de GDP is geen incident maar een trend. Nieuws is namelijk overal, waarom heb je eigenlijk nog een persbureau nodig? Metro, NRC en Het Financieele Dagblad namen al afscheid van ANP.

Soms komt er iets ‘nieuws’ voor in de plaats, zoals Novum, een sneue operatie waar ze prima berichten kunnen overschrijven – maar wel lekker goedkoop.

De GPD hadden veel correspondenten. Maar heb je dat nog wel nodig? De Telegraaf verving bijna al hun correspondenten door goedkopere ‘stringers’. Geen klacht gezien. Heb je een Engelse correspondent nodig om de Engelse kranten over te schrijven? Nee, dat kan net zo goed in Amsterdam.

Eigenlijk is het helemaal geen probleem dat persbureaus verdwijnen en correspondenten worden vervangen door stringers… zolang dat leidt tot meer origineel en eigen nieuws. Maar of dat gebeurt is nog maar de vraag. Het kan ook leiden tot overschrijven, kopiëren, knippen en plakken.

(Dit artikel verscheen eerder op Regio Switch)

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.