Glossyproppen – drukte op de damesmarkt

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

De afgelopen jaren verschenen er ruim 30 vrouwenmaandbladen op de markt. 24 daarvan bestaan nog steeds.

Gek genoeg dalen bijna alle titels – zeker de titels die rond de eeuwwisseling ook al bestonden: Cosmopolitan, Elle, Nouveau, Opzij, Elegance, Beau Monde, Marie Claire en Santé (de groene lijn in de grafiek).

Als we alle 24 titels bekijken die nu verschijnen (dus inclusies LINDA. Flow, Happinez, 100%NL, JAN en vele andere), levert dat echter een stijgende lijn op (de rode lijn in de grafiek).

Alleen al in 2012 kwamen er vijf nieuwe titels op de markt: Gooisch, Intens, Mijn Geheim Special, VOGUE en FAB (titels in HOOFDLETTERS zijn kennelijk populair).

Als we ook alle gestopte titels meerekenen (Strictly, AM Magazine, Starstyle, Top Santé, Celebrity, Intiem, Living/LIV’ en AvantGarde), levert dat weer een grillig verloop op: de blauwe lijn.

glossies1998_2012

Bij De Nieuwe Pers een langere analyse van de ontwikkelingen (achter slotje – mail piet (punt) bakker (at) hu.nl voor een tijdelijk wachtwoord).

Meer grafieken bij Tijdschriftcijfers.

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.