Glossyproppen – drukte op de damesmarkt

De afgelopen jaren verschenen er ruim 30 vrouwenmaandbladen op de markt. 24 daarvan bestaan nog steeds.

Gek genoeg dalen bijna alle titels – zeker de titels die rond de eeuwwisseling ook al bestonden: Cosmopolitan, Elle, Nouveau, Opzij, Elegance, Beau Monde, Marie Claire en Santé (de groene lijn in de grafiek).

Als we alle 24 titels bekijken die nu verschijnen (dus inclusies LINDA. Flow, Happinez, 100%NL, JAN en vele andere), levert dat echter een stijgende lijn op (de rode lijn in de grafiek).

Alleen al in 2012 kwamen er vijf nieuwe titels op de markt: Gooisch, Intens, Mijn Geheim Special, VOGUE en FAB (titels in HOOFDLETTERS zijn kennelijk populair).

Als we ook alle gestopte titels meerekenen (Strictly, AM Magazine, Starstyle, Top Santé, Celebrity, Intiem, Living/LIV’ en AvantGarde), levert dat weer een grillig verloop op: de blauwe lijn.

glossies1998_2012

Bij De Nieuwe Pers een langere analyse van de ontwikkelingen (achter slotje – mail piet (punt) bakker (at) hu.nl voor een tijdelijk wachtwoord).

Meer grafieken bij Tijdschriftcijfers.

Auteurs