Ga gewoon verticaal!

De NuLive-video-app deed het niet eens als je verticaal met je telefoon filmde: “Niet professioneel”. De meeste geinige en eindeloos gedeelde virale filmpjes die ze bij DWDD, RTL LateNight en andere ‘nieuwsshows’ inzetten om het publiek toch ook iets leuks te bieden, zijn verticaal.

Want zo filmt de mens. De smartphone is een verticaal ding. Duim erop en draaien maar: de kinderen, de verjaardag, een busongeluk, een selfie, een aanslag, een geinige kat…

Verticale video’s worden gehaat online “VV is BAD!”. De mensen die zo filmen zouden het geheimzinnige Vertical Video Syndrome (VVS) hebben.

De Braziliaanse onderzoeker/journalist Gerson Luiz Mello Martins (cyberjournalism) breekt een lans voor de verticale vrienden. Volgens hem is verticaal veel directer “in your face” dan horizontaal. Verticaal is ‘immersive’, vergelijkbaar met 360-graden video en VR-producties: horizontaal benadrukt afstand, bij verticale beelden wordt de nabijheid benadrukt.

Lees hier het artikel online.

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer

Thema's

Research &
automatisering

De veranderende researchpraktijk en de rol van AI

Belevenis-
journalistiek

Digitale storytelling en het effect op de consument

Nieuws-
consumptie

Verschillende vormen van nieuws en het effect ervan

Innovatie
in onderwijs

Journalistiekonderwijs in een veranderende wereld

Lokale
journalistiek

Ontwikkelingen op het gebied van lokale media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.