FD maakt digitale mind shift

“Je kunt, zoals we bij FD doen, wel besluiten web first te gaan werken, maar het duurt even voordat je de digitale mind shift hebt gemaakt die daarbij hoort,” zegt hoofd innovatie en design van het Financieele Dagblad Hans Spoelman. Hij is een van de sprekers op de avond over infographics en online verhalen maken op 10 mei in Pakhuis de Zwijger.

“Eerst betekende web first vooral een krant maken, maar dan eerst op het web gepubliceerd. Artikel van 400 woorden, illustratie erbij, en dat is het dan. Maar er komt natuurlijk veel mee bij kijken. Ten eerste gaat het niet meer om “het web” maar vooral om mobiel. – Hoe en wat wordt daarop gelezen? Wat betekent mobiel voor je huisstijl? Wat zet je uit op social media? Wat doe je aan begeleidende blogs? Aan live events? Apps? Het gaat over een andere manier van denken over verhalen maken. Dat vraagt ook om een andere workflow.”

Webdeveloper

“Ook de techniek om verhalen te maken verandert. We werken nu volop met Adobe Edge (animatie tool). We hebben net een interaction designer aangenomen. Zo iemand kan bijvoorbeeld vertellen wat een goed design is voor mobiel. Nu is er ook een vacature voor een webdeveloper voor de technische uitvoering. Iedereen ziet nu wel in dat je mensen nodig hebt die iets anders kunnen, om effect te sorteren op het web. Infographics spelen daar een belangrijke rol bij. Voor ons wordt dat belangrijker dan video.”

“Meer dan ooit zitten mensen met elkaar om de tafel om te praten over de opzet van een verhaal. De hoofdredactie faciliteert dat, maar de ideeën komen ook zeker van onderaf. Iedereen ziet dat we data nodig hebben en mensen die daar handig mee zijn. De gretigheid om het allemaal op een andere manier te doen groeit.”

Experimenteren

Hans Spoelman, FD“Ja, dat heeft tegelijkertijd zijn keerzijde. Je bent op zoveel platformen tegelijk bezig, dat het soms moeilijk is om te kiezen waar de prioriteit ligt. De krant speelt nog steeds een belangrijke rol voor onze lezers. Die moet je goed bedienen. En dan wil je ook dat mobiel alles klopt. Klopt de techniek? Hebben we voor de juiste leesvolgorde gekozen? Is de manier waarop je vakjes aan- en uitklikt wel logisch? Het houdt niet op.”

“We hebben meer ideeën dan we aankunnen, en te weinig tijd om te experimenteren. Bij alle grote online media zie je hoe belangrijk het experiment is. Je moet steeds nieuwe dingen ontdekken, en dingen fout kunnen doen, en daarvan leren. Daar heb je mensen voor nodig. En tijd. Blijft lastig, maar wel onze leukste uitdaging.”